Health App Award 2014

De app EHBO van het Rode Kruis is de winnaar geworden van de Health App Award 2014 in de categorie apps voor patiënten. Ook won de app de publieksprijs. De totaalscores van de apps lagen redelijk gelijk, maar Loes Bierma, senior beleidsmedewerker van patiëntenfederatie NPCF zei bij de uitreiking: “Patiënten hebben deze app op nummer 1 gezet en de jury was het met hen eens. Vijftig mensen hebben de app daadwerkelijk gebruikt tijdens een reanimatie.  Dit is dus letterlijk 'een app die levens redt'.” Simone van Oosten van het Rode Kruis zei na het winnen van de award: “Dit is een goede waardering voor twee jaar hard werken. Wij zijn er heel erg blij mee.“

Veelbelovend: Eigenzorg
De app Eigenzorg, die de finale niet haalde, kreeg alsnog een bijzondere vermelding omdat de app een veelbelovend initiatief is dat in het zorgproces veel waarde kan toevoegen.

Procedure
De vakjury koos de winnaar uit 5 apps die door leden van het ZorgPanel van de NPCF en door andere consumenten in twee stemrondes waren voorgedragen. Behalve de uit Duitsland afkomstige RheumaTrack, gaven alle finalisten woensdagochtend  4 juni een korte pitch tijdens het congres Apps4Health. Daarna ging de jury nogmaals in beraad en maakte eind van de middag de winnaar bekend.


    E-patiënt Peter Bakker en Loes Bierma (NPCF) reiken de award uit aan Simone van Oosten

Het juryrapport over EHBO-Rode Kruis (totaalscore: 7)
De EHBO-app (iPhone | Android; gratis) is populair. Vorig jaar werd deze app eveneens genomineerd voor een award, maar verloor toen op het nippertje van ‘Moet ik naar de dokter?’. Een nieuwe kans voor de app die de patiënt helpt in geval van allerlei soorten nood: hartstilstand, vergiftiging, verslikking en talloze andere problemen. Daarnaast toont de app een overzicht van alle AED’s en huisartsenposten in de buurt.

  • Gebruiksvriendelijkheid en vormgeving: De app ziet er goed uit en werkt, op een paar kleinigheidjes na, zoals bedoeld. Erg veel is de app overigens niet veranderd ten opzichte van vorig jaar.
  • Techniek: Werkt zoals het hoort. Soms wordt een huisartsenpost niet gevonden of weet de app niet waar de gebruiker zich bevindt. Maar dit kwam niet structureel voor. Informatie wordt in de app op een interessante manier aangeboden. Afgezien van het 112-knopje, geen communicatie met huisartsen, dossiers of andere zorgverleners. Tot slot kan het geluid niet uit, wat voor opschudding kan zorgen bij het uitproberen van de app.
  • Toepasbaarheid: Voor de app heeft de gebruiker waarschijnlijk wel een EHBO-achtergrond nodig, want het lijkt de jury nog tamelijk ingewikkeld om de handelingen uit te voeren. Ook komt de vraag op of mensen deze app echt gaan gebruiken in noodsituaties. NPCF-zorgpanelleden hebben de app hoog in achting, juist omdat de app een veilig gevoel geeft. De informatie wordt op een prettige manier geboden. Het is soms even zoeken, maar je komt altijd uit waar je wilt zijn omdat er veel verschillende ingangen zijn naar de informatie.

 

Het blog van Simone van Oosten over de EHBO-app vindt u hier.
Het blog over de uitreiking vindt u hier.
Het blog over de top 5 vindt u hier.
Het blog over de top 10 vindt u hier.
 

 

Een initiatief van

Beta