Terug

Nieuwsartikel

‘Ervaringen van gebruikers maken PGO’s beter’

‘Wij beschouwen de ervaringen als zeer waardevol. We horen graag wat onze gebruikers van ons product vinden.  Zo krijgen we zicht op de gebruiksvriendelijkheid van ons product. We leren ervan en we kunnen de vragen van gebruikers heel precies beantwoorden. Ook als er iets misgaat buiten onze verantwoordelijkheid, zoals problemen met de koppeling van zorgverleners. Iets wat soms voorkomt.’ Dat zegt Pascal van Beek, datawetenschapper bij de PGO medxpert.

Medxpert heeft de primeur van de eerste gebruikerservaringen op digitalezorggids.nl. ‘We bieden daarmee een service aan iedereen die een PGO wil gebruiken,’ zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. ‘Een PGO geeft patiënten en cliënten regie over hun eigen gezondheid. Maar er zijn veel PGO’s waar je uit kunt kiezen. De ervaringen van de huidige PGO-gebruikers laten zien welke kenmerken zij belangrijk vinden en hoe deze PGO hierop scoort. Dit kan nieuwe gebruikers helpen bij het maken van een keuze. En digitalezorggids.nl is daarvoor bij uitstek het medium.’

Anonieme gebruikerservaringen

Het systeem achter de gebruikerservaringen van PGO’s is zorgvuldig doordacht. Floyd Driehuijs, productmanager digitalezorggids.nl, legt uit dat gebruikers worden verzocht door de PGO-leverancier om hun mening te geven. ‘Dit zorgt ervoor dat uitsluitend echte gebruikers van de PGO hun ervaring kunnen delen, en dat er dus geen nepverhalen de ronde gaan doen.’

De gebruikers krijgen hiervoor een link van de PGO-leverancier. Deze link leidt naar een formulier met een aantal gesloten en open vragen. Met de gesloten vragen geeft de gebruiker een cijfer voor verschillende onderdelen van de PGO. Met de open vragen kan hij of zij meer vertellen over de persoonlijke ervaringen. ‘Dit alles is anoniem. De PGO-leverancier weet dus niet welke gebruiker een ervaring heeft achtergelaten,’ aldus Floyd Driehuijs.

Hulp bij het kiezen

Het doel van de ervaringen is onder meer keuzeondersteuning. Floyd Driehuijs: ‘Als gebruiker kun je op die manier zien wat ervaringen van anderen zijn. Daarmee kun je makkelijker een eigen keuze maken. Dat heeft te maken met de inhoud van de PGO en welke doelgroep er baat bij heeft, maar bijvoorbeeld ook het gebruiksgemak. We zijn heel tevreden dat dit nu mogelijk is en verwachten dat andere PGO-leveranciers snel zullen aanhaken.’

De gebruikerservaringen dragen ook bij aan de doorontwikkeling van het eigen product, besluit Pascal van Beek. ‘Zo kunnen we zien waar verbeteringen en aanpassingen nodig zijn. We hebben wat dat betreft grote ambities. We willen bijvoorbeeld meer gaan uitwisselen met digitale stappentellers en bloedrukmeters. Maar dan is het natuurlijk wel van belang om te weten wat onze gebruikers eigenlijk willen op het gebied van nieuwe functionaliteiten. De ervaringen van gebruikers op digitalezorggids.nl zijn daar een prima middel voor.’

Ga naar de PGO-keuzehulp en bekijk de resultaten.