Alles over online toegankelijkheid – Zijn uw apps toegankelijk?

Recreëren moet voor iedereen toegankelijk zijn, vindt Ieder(in). Daarom houdt ze deze week de Week van de Toegankelijkheid en roept iedereen op om ook iets ‘toegankelijks’ te doen. DigitaleZorgGids zou DigitaleZorgGids niet zijn als ze geen blog plaatst over online toegankelijkheid.

De overheid en het bedrijfsleven zijn sinds 1 juli 2018 verplicht om hun digitale kanalen toegankelijk aan te bieden. Dat houdt in dat online middelen – apps, websites en platforms – voor alle doelgroepen te gebruiken zijn. Met als achtergrond dat iedereen, met of zonder beperking, op gelijke basis moet kunnen deelnemen aan de maatschappij.

Een website of app is dan bijvoorbeeld technisch aangepast op mensen die blind zijn. De lay-out heeft een hoger contrast, de letters zijn groter of de tekst heeft ook een audio-versie. Anderzijds kunnen de teksten aangepast zijn aan mensen waarvan Nederlands niet de moedertaal is. Deze teksten zijn dan bijvoorbeeld geschreven op B1-niveau.

Tips voor een toegankelijke app of site

  • Bouw de site of app volgens de WCAG 2.0

De richtlijn WCAG 2.0 beschrijft voornamelijk hoe content op websites en webapplicaties toegankelijk kunnen worden voor een brede groep mensen met een functiebeperking. Niet alleen blinde mensen hebben er baat bij, ook mensen met gehoorverlies, cognitieve beperkingen of overgevoeligheid. Het is de internationale standaard voor gebruikerstoegankelijkheid.

  • Gebruik de norm Digitoegankelijk

Deze richtlijn verwijst naar de Europese norm EN 301 549 en vermeldt toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites. De norm verwijst vaak naar de technische standaard WCAG 2.0. Maar Digitoegankelijk beschrijft nog meer, namelijk hoe je het beste toegankelijke producten en diensten kunt inkopen.

  • De Oogvereniging geeft tips voor een toegankelijke app of site voor slechtzienden

Mensen met een visuele beperking maken gebruik van spraak, braille of vergrotings-programma’s om een website of mobiele app te bedienen. Zij gebruiken hiervoor speciale schermleessoftware. Geef dus goede tekstalternatieven en navigatiemogelijkheden. Geef ook altijd afbeeldingen en infographics een omschrijving of alt-tekst. Deze is onzichtbaar voor mensen die zien, maar hoorbaar voor blinden. Ook is kleurgebruik, contrast en de mogelijkheid tot vergroten erg belangrijk voor mensen met een zichtbeperking. (Bron: Oogvereniging).

  • Maak downloads toegankelijk

Ook whitepapers, pdf’s en excel-bestanden moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Heel simpel gezegd, moeten zij aan dezelfde eisen als die van een HTML-pagina voldoen. Dat betekent ongeveer dit: tekst moet beschikbaar zijn voor screenreaders, plaatjes die informatie overbrengen moeten een alt-tekst hebben, alle tekst heeft voldoende contrast, als je kleurenblind bent kun je de tekst ook lezen, koppen zijn opgemaakt in de code, leesvolgorde is duidelijk, je kunt het document ook gebruiken zonder muis en de hoofdtaal van het document is aangegeven.

  • En denk aan extra’s

Maak ook reactieformulieren, enquetes en dergelijke toegankelijk. Bedenk ook of alleen de frontoffice toegankelijk moet zijn, of ook de backoffice. En last but not least, doe een gebruikerstest met functiebeperkten voordat uw site online gaat. Zij kunnen alvast ontoegankelijke dingetjes uit de site halen. Wilt u nog meer weten? Bekijk Digitoegankelijk en ga naar de eenvoudige uitleg van de eisen.

Toegankelijkheid zit natuurlijk niet alleen in technische online middelen. Het gaat ook om drempels waar rolstoelgebruikers last van hebben, onveilige betaalservices of medische informatie die niet inzichtelijk is voor patiënten. Patiëntenfederatie Nederland strijdt iedere dag opnieuw om de stem van de patiënt in te brengen om (digitale) zorg toegankelijk te houden voor iedereen.

Meer weten?

- Ga naar de website van Week van de Toegankelijkheid
- Veilig appen met uw medisch specialist

2 oktober 2018
Alles over online toegankelijkheid – Zijn uw apps toegankelijk?

Er zijn nog geen reacties

Reageren