Beter Dichtbij: veilig appen met uw medisch specialist

Steeds meer ziekenhuizen bieden patiƫnten de mogelijkheid om direct te appen met een zorgverlener of medewerker, zowel over praktische zaken als over medische vragen. Dat contact wordt mogelijk gemaakt door de beveiligde app BeterDichtbij. Hoe werkt deze app? En kunt u er ook al gebruik van maken?

BeterDichtbij werd in 2016 gelanceerd. In de testfase van de app konden patiënten en omwonenden van vier ziekenhuizen -  het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam, het Ommelander Ziekenhuis Groningen, het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Harderwijk en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel - via BeterDichtbij vragen stellen aan zorgverleners en medewerkers van het ziekenhuis. Inmiddels is BeterDichtbij beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland, zowel ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en ggz-instellingen, tot psychologen en verloskundigen. Ook als u geen patiënt bent bij een van de aangesloten ziekenhuizen, maar u wel in de regio woont, kunt u vragen stellen via BeterDichtbij.

Niet meer vragen opsparen

Het idee van BeterDichtbij is dat u op veilige manier direct contact kunt hebben met uw eigen arts of ziekenhuis. Op welk moment van de dag dan ook, via uw mobiele telefoon of computer. Dat kan zowel om praktische zaken gaan, bijvoorbeeld over parkeren, bezoektijden of een afspraak, maar ook om medische vragen over bijwerkingen, een (nieuwe) klachten of uw behandeling. De specialist kan BeterDichtbij ook gebruiken om onderzoeksuitslagen of aanvullende informatie naar u op te sturen.

Het voordeel van BeterDichtbij is dat u als patiënt uw vragen niet hoeft op te sparen tot het volgende consult, maar deze direct kunt stellen. Het streven van de ziekenhuizen aangesloten bij BeterDichtbij is om u binnen een dag, en uiterlijk binnen drie werkdagen, een antwoord te geven. Soms gebeurt dat door de specialist, maar dat kan ook een verpleegkundige of polikliniekmedewerker zijn. Het is echter altijd iemand die deel uit maakt van uw behandelteam. Een ander voordeel van de app is dat uw vragen en antwoorden ‘op papier’ staan, zodat u het nog eens rustig na kunt lezen. Naast geschreven vragen kunt u ook foto’s sturen naar uw arts, om uw vraag of probleem te verduidelijken.

Net als internetbankieren

Het idee van BeterDichtbij is dat de app gebruikt wordt om korte, snelle vragen te stellen. Voor uitgebreide verslagen of gedetailleerde foto’s kunnen patiënten beter terecht op het patiëntportaal. De makers vergelijken BeterDichtbij ook wel met de internetbankieren app op uw telefoon. Voor snelle zaken, zoals uw saldo checken of een klein bedrag overmaken, kunt u op uw telefoon terecht, maar voor meer uitgebreide functies gaan gebruikers sneller naar de online omgeving van de bank op hun computer.

BeterDichtbij moet zowel patiënten als zorgverleners tijd besparen, en in sommige gevallen zelfs kunnen voorkomen dat een patiënt (onnodig) langs moet komen in het ziekenhuis. De app is geen vervanging van het consult, maar kan gezien worden als een extra service voor patiënten.

Veilig inloggen

Hoe gaat het gebruik van BeterDichtbij in zijn werk? U krijgt van uw zorgverlener of medewerker in het ziekenhuis een uitnodiging om gebruik te maken van de app. Als u dit wilt, maakt een medewerker voor u een account aan. U kunt de app alleen gebruiken onder uw eigen naam, met een eigen pincode én persoonlijke authenticatiecode die u via sms ontvangt. Nadat uw deze authenticatiecode heeft ingevoerd, kunt u aan de slag met de app. Maakt u langer dan tien minuten geen gebruik van BeterDichtbij, dan wordt u automatisch uitgelogd.

Zowel de BeterDichtbij app als het achterliggende systeem om met de zorgverleners te communiceren, voldoen volgens de makers aan strenge veiligheidseisen en aan de huidige privacywetgeving. De data die in de app wordt verzameld wordt niet op de telefoon van de gebruiker zelf opgeslagen, en artsen kunnen alleen vanaf een beveiligde desktop in het systeem om vragen te beantwoorden en uitslagen te delen. De inhoud van uw gesprek is daarnaast alleen zichtbaar voor u als patiënt en voor uw zorgverleners.

Doet uw ziekenhuis of regio ook al mee?

Inmiddels bieden tien ziekenhuizen de mogelijkheid om via BeterDichtbij te communiceren met medewerkers en zorgverleners. Op deze pagina kunt u zien welke ziekenhuizen dit zijn. Als u in een andere regio woont, dan kunt u uw gegevens achterlaten op de website en krijgt u een bericht zodra er een ziekenhuis in uw regio aansluit.

Maakt u al gebruik van de app BeterDichtbij? Schrijf hier een review over uw ervaring met deze app.

 

Digitale dienst: E-consult
22 maart 2018
Beter Dichtbij: veilig appen met uw medisch specialist

Er zijn nog geen reacties

Reageren