Cognitieve gedragstherapie: Met deze 8 apps leer je jezelf ‘helpende gedachten’ aan

Of je nu onder begeleiding bent van een psycholoog of je je onbewuste overtuigingen wil onderzoeken: deze cognitieve gedragstherapie-apps (CGT) kunnen jou helpen. Met de therapie leer je belemmerende gedachtes te veranderen, zodat je zoveel mogelijk uit jezelf kan halen. 8 laagdrempelige CGT-apps.

Cognitieve gedragstherapie is ontstaan om mensen van psychische klachten af te helpen. Het is een vorm van psychotherapie waarmee je inzicht krijgt in je denkpatronen. Je onderzoekt hoe je gedachten samenhangen met je gevoelens en gedrag. Vervolgens leer je hoe je gedachten die negatieve gevoelens geven om kunt buigen naar gedachten die positieve of neutrale gevoelens met zich meebrengen. Zo haal je zoveel mogelijk uit jezelf.

‘Zij vindt mij vast dik’

Denk maar aan sporten in een sportschool. Je staat op de loopband en er kijkt iemand naar je. Je denkt: ‘Doe ik wat verkeerd? Zij vindt mij vast dik’. Het gevolg is dat je je onzeker voelt en mogelijk schaamt. En misschien zelfs niet meer op de loopband durft. Dit is een voorbeeld van een ‘niet-helpende gedachte’ met negatieve gevoelens en gedrag als gevolg.

Je kan ook denken: ‘Ze denkt na en merkt niet dat ze naar iemand kijkt. Dat heb ik ook weleens.’ Of ‘Ze staart naar mij, wat onaardig van haar.’ De situatie is hetzelfde, maar de gedachten en gevoelens anders. Deze gedachten geven meer positieve of neutrale gevoelens en heten daarom ook ‘helpende gedachten’.

8 cognitieve gedragstherapie-apps

Met cognitieve gedragstherapie leer je zulke helpende gedachtepatronen aan. Deze apps begeleiden je in dat proces.

Op alfabetische volgorde:

CBT Thought dairy

CBT

Deze app leert je je gevoelens te ervaren en te analyseren. Uiteindelijk moet je je gevoelens via je nieuwe overtuigingen veranderen. Je kunt deze app onder meer gebruiken als een stemming-, gedachten- of dankbaarheidsdagboek. De app is gratis.

Download IOS of Android 

G-schema

G-schema

G-schema is een Nederlandse app die iets uitgebreider is dan het standaard CGT-systeem. Met de app kun je meerdere gedachten uitdagen, je gedachten opslaan en versturen. De app is gratis.

Download Android 

Happify

Happify

Deze app helpt je negatieve gedachten te overwinnen, stress te verminderen en meer veerkracht te creëren. In de app Happify kun je onder meer je gemoedstoestand bijhouden, je negatieve gedachten onderzoeken en meditaties volgen. Vaak zijn de oefeningen in spelletjes gevormd. Je betaalt voor deze app.

Download IOS of Android

Moodtools

Moodtools

De app Moodtools biedt een gedachtendagboek, een activiteiten- en veiligheidsplan, tests, video’s en informatie. Al deze onderdelen zijn ontstaan na wetenschappelijk onderzoek. Ze helpen je om je negatieve gedachten in goede banen te leiden. Je betaalt voor deze app.

Download IOS of Android

Quirk

Quirk

Ook deze app helpt je de gedachten te herkennen, te analyseren en te veranderen. Om van de app gebruik te maken, moet je een eigen toegangscode hebben. Zo kan alleen jij je gegevens zien. Je betaalt voor deze app.

Download IOS of Android

Sanvello

Sanvello

Sanvello is samen met psychologen ontworpen. Het helpt je door het proces van cognitieve gedragstherapie heen om je uiteindelijk beter te laten voelen. De app heeft onder meer meditaties, gidsen die je door je binnenwereld loodsen en doelenlijstjes. Ook kun je erin bijhouden waar je je tijd aan hebt besteed: slapen, oefeningen doen, sporten enzovoort. De app geeft je automatisch meldingen om je dagboek in te vullen. Je betaalt voor deze app.

Download IOS of Android 

Uplift 

 

Uplift

Ook Uplift is samen met psychologen ontworpen. De app biedt twaalf interactieve sessies die je iedere week drie kwartier kosten. In zo’n sessie moet je vragen beantwoorden, psychische oefeningen doen en krijg je aangepaste feedback en advies. Per sessie leer je meer wat je kunt doen om je beter te voelen. De app biedt daarnaast onder meer een gevoelensdagboek, doelentool, plan om met problemen om te gaan. Momenteel is de app nog in ontwikkeling. Je betaalt voor deze app.

Download Android

What’s up

Whatsup

De app What’s up biedt een combinatie van cognitieve gedragstherapie en Acceptance Commitment Therapy (ACT). Beide therapieën helpen je omgaan met negatieve gedachten, angst, boosheid en stress. De app biedt onder meer twaalf veelvoorkomende denkpatronen, een dagboek, ademhalingsoefeningen, een positieve & negatieve gewoontentracker, positieve quotes en een forum om met lotgenoten te praten. Je betaalt voor deze app.

Download IOS of Android 

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van de hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.

Patiëntenfederatie Nederland – eigenaar van DigitaleZorgGids.nl – kan niet garanderen dat bovenstaande producten veilig omgaan met jouw gegevens. Wij adviseren je de privacyverklaring en voorwaarden van de app goed te lezen voordat je de app installeert op je telefoon.

Meer lezen?

3 x volledig online psychische hulp die wordt vergoed
‘De positieve effecten van serious gaming zijn enorm’

Er zijn nog geen reacties

Reageren