‘Compleet beeld van medische toestand in één dossier’

Rotterdammer Ernst Jan Walraven Borst weet het heel goed. Hij wil graag één medisch dossier met alle informatie van zijn verschillende zorgverleners en eigen aantekeningen. “Wanneer alle informatie in één dossier staat, geeft dat een volledig beeld van wat er met mij aan de hand is. Dat geeft een gevoel van controle.”

Ernst Jan: Mijn moeder is pas overleden. In de tijd ervoor kreeg ze veel zorg. Er kwamen allerlei mensen over de vloer. Eén medisch dossier en zorgverslag zou dan heel handig geweest zijn. Niet alleen omdat je dan een completer beeld hebt, maar je bezoekjes kan je dan ook beter voorbereiden, bijvoorbeeld.

Alle informatie op één plek

Ik bekijk ook vaak mijn eigen elektronisch patiëntendossier bij mijn ziekenhuis of huisarts. Hier kan ik al mijn medische gegevens inzien die bij de zorgverleners bekend zijn. Ik zie er bloeduitslagen, afspraken en informatie die artsen elkaar geven. Dat vind ik fijn. Maar er mist wat. De informatie van de huisarts staat in een ander systeem dan de informatie van de zorgverleners uit het ziekenhuis.
Wanneer alle medische informatie en mijn eigen aantekeningen in één dossier staan, geeft dat een volledig beeld van wat er met mij aan de hand is. Dit geeft mij een gevoel van controle.

Nu kan ik wel naar informatie vragen, maar de arts heeft alleen een beeld van zijn expertise. Plus mijn eigen aantekeningen liggen hap snap in huis. Alle informatie in één dossier geeft inzicht in mijn geschiedenis en eventuele toekomst. De medische informatie moet wel veilig uitgewisseld worden tussen mij en de arts. Je zou je dat niet af hoeven vragen, want je kan toch ook geld naar een bank overmaken?

Snel hulp bij een technisch probleem

Sinds 1970 heb ik met computers gewerkt. In de automatisering. Nu ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt door onder meer ernstige slaapapneu. Hierdoor slaap ik twee á drie stukjes van maximaal 1,5 uur per nacht. Overdag heb ik hierdoor tussentijdse slaapaanvallen en kan ik mij niet langdurig concentreren. Flink lastig in mijn beroep.

Door mijn achtergrond weet ik goed hoe alles technisch werkt. Ik vind dat technische problemen in de zorg sneller opgelost moeten worden. Het liefst binnen 24 uur. Mijn huisarts is bijvoorbeeld pas naar een ander systeem overgestapt. Bij het nieuwe systeem loop je dan tegen allemaal kinderziektes op en functioneren dingen niet of krijg je rare dingen op het scherm. Als ik dan een vraag stel via het contactformulier duurt het gerust drie dagen voordat je dan een reactie krijgt. Ik wil snel antwoord. Anders kan ik net zo goed bellen.

Meer weten?

- Alles over PGO’s
- Grip op leven met digitaal dossier

1 reactie

Reageren