Consumentenmerk en diabeteszorg zoeken elkaar op

Onlangs maakte fitness tracker fabrikant Fitbit bekend zes miljoen dollar te hebben geïnvesteerd in een kleine digitale zorg onderneming. Dat Amerikaanse bedrijfje Sano werkt aan de ontwikkeling van een kleine patch waarmee – nauwelijks voelbaar – continu bloedsuiker gemeten kan worden. Een interessante ontwikkeling voor diabetespatiënten.

Het CGM (Continue Glucose Monitoring) systeem van Sano bestaat uit drie onderdelen: een wegwerp sensor die enkele dagen gedragen kan worden, een kleine tracker die in de sensor geplaatst wordt, en een bijbehorende smartphone app. Via Bluetooth wordt de data uitgelezen door de sensor en naar de app gezonden. Zo kunnen dragers continu hun bloedsuikerspiegel in de gaten houden.

Micronaaldjes

De meeste CGM-systemen werken met één naald die onderhuids wordt ingebracht. De sensor van Sano bevat zo’n 400 micro-naaldjes. Dat zorgt er volgens de makers voor dat het nagenoeg pijnloos is. De sensor van Sano valt daarnaast nauwelijks op: het is een klein rondje schijfje ter grootte van een muntje dat plat op de huid gedragen wordt.

Wat wel opvallend is, is dat Sano zich niet richt op diabetespatiënten, maar op ‘gewone’ consumenten die hun bloedsuikerspiegel in de gaten willen houden in het kader van een gezonde leefstijl. Gebruikers kunnen op een eenvoudige manier direct zien welk effect welk voedingsmiddel heeft op hun lichaam en daar desgewenst het dieet op aanpassen.

(Nog) geen medisch hulpmiddel

Het bedrijfje wil hun product op dit moment nog niet wegzetten als medisch hulpmiddel. Voor medische hulpmiddelen, zoals een CGM van Dexcom of Medtronic bijvoorbeeld, gelden namelijk andere wet- en regelgeving. Daarvoor heb je dan ook onder andere goedkeuring nodig van de Amerikaanse FDA. Daar gaat een zeer uitgebreid onderzoeksproces aan te pas (en dan is het nog maar de vraag of je de goedkeuring daadwerkelijk krijgt). 

Hoewel gebruikers van Fitbit met hun tracker wel data over hun (rust)hartslag of cardio score krijgen, blijft Fitbit momenteel ook nog weg van het stellen van diagnoses en dergelijke. Fitness trackers zijn daarmee ook nog geen medische hulpmiddelen. Toch lijkt daar misschien wel verandering in te komen in de komende jaren. Het is immers niet de eerste keer dat het consumentmerk Fitbit en de ‘echte’ zorg elkaar opzoeken.

Meer samenwerkingen tussen consumentenmerken en zorg

Eerder kondigde Fitbit aan samen te werken met Dexcom. Die samenwerking houdt in dat gebruikers van een CGM-systeem van Dexcom hun glucose levels discreet en eenvoudig in de gaten kunnen houden met een smartwatch van Fitbit.

Fitbit heeft ook een samenwerking met One Drop. Gebruikers van One Drop kunnen in de app hun insulinewaarden invoeren, medicatie bijhouden en opslaan wat ze hebben gegeten. Door de koppeling met Fitbit worden ook automatisch activiteiten in de app bijgehouden. Zo is het eenvoudiger om deze gegevens te relateren aan bloedsuikerwaarden.

Fitbit is overigens niet het enige consumentenmerk dat de zorg opzoekt. Ook Apple en Google houden zich bezig met de diabetesmarkt. Zo is het mogelijk om data van de Dexcom G5 op een Apple Watch af te lezen en zou de technologiefabrikant daarnaast zelf werken aan een manier om via de Apple Watch bloedglucose te meten. Google sloot twee jaar geleden met Sanofi een deal om samen op te trekken binnen de diabeteszorg en werkt de internetgigant naar verluidt nog steeds aan een contactlens om bloedsuiker te meten.

Meer weten over sensoren?

Bekijk hier het volledige overzicht van apps, sites en wearables voor mensen met diabetes

Aandoening: Diabetes
12 februari 2018
Consumentenmerk en diabeteszorg zoeken elkaar op

Er zijn nog geen reacties

Reageren