De patiënt heeft veel meer eigen regie nu hij zichzelf kan monitoren

Wietse Veenstra (57 jaar) is verpleegkundig specialist op de afdeling cardiologie van het Scheperziekenhuis in Emmen. Al jaren bieden hij en zijn collega’s de digitale dienst telemonitoring aan mensen met ernstig hartfalen aan. “Zowel voor patiënten als voor ons biedt het grote voordelen.”

Snel schakelen op afstand

“In 2007 werden we benaderd door een zorgverzekeraar en Philips voor een pilot. Dat leek ons wel wat, dus sinds 2008 bieden wij de digitale dienst telemonitoring aan. Elk jaar is er een update, er worden nieuwe snufjes aan toegevoegd en de beveiliging wordt verder verbeterd. In het begin stuurden de patiënten via de tv hun gegevens, tegenwoordig gaat dit via een tablet. De patiënt hoeft zelf geen gegevens in te voeren, want dit is afhankelijk van subjectieve invloeden. Wanneer mensen bijvoorbeeld iets zijn aangekomen, geven ze dit liever niet door. Vandaar dat we werken met apparaten die alles meten en naar de tablet sturen. Zowel wij als de patiënten ontvangen de nieuwe waardes.”

“Zowel voor patiënten als voor ons biedt het grote voordelen.”

Wietse Veenstra 

“Van patiënten horen we weleens dat ze het elke dag meten een inbreuk op hun privacy vinden, maar ze zien ook de voordelen. Geen reistijd naar het ziekenhuis en niet een uur doorbrengen in de wachtkamer van een ziekenhuis voor een afspraak van een paar minuten. Het is echt niet nodig om mensen perse voor je te hebben wil je ze goed kunnen begeleiden. De waardes zijn vanaf een afstand te bewaken en voor eventuele lichamelijke onderzoeken hebben we de thuiszorg geschoold. We hebben ook korte lijnen met de huisartsen en kunnen direct iemand inschakelen mocht dat nodig zijn.”

Eigen regie voor de patiënt

“Doordat de patiënt ook zichzelf actief kan monitoren, heeft hij meer eigen regie. Wanneer iemand bijvoorbeeld is aangekomen, kan hij zelf actie ondernemen. Eventueel af en toe een pilletje extra slikken als dat nodig is. Mochten we zien dat iemand zijn waardes veranderen, en hij onderneemt zelf geen actie, dan bellen wij. Ook alles wat we telefonisch bespreken, wordt via de mail bevestigd. Door dit proactieve behandelkarakter heeft de patiënt veel minder pieken en dalen. Hij heeft zo dus een betere gezondheid.”

“Maar ook voor de zorgverlener zijn er voordelen te noemen. Wanneer telemonitoring goed is ingeregeld, ofwel onderdeel is van een goed doordacht zorgplan, dan heeft de zorgverlener veel minder tijdsdruk. In drie kwartier kan ik de waardes van ruim 200 patiënten checken. Alleen bij afwijkende waardes hoef ik in te grijpen. Maar stel je eens voor hoeveel tijd het kost als ik die 200 mensen wel op een poliafspraak zou zien.”

“Natuurlijk heb ik nog wel wat wensen voor de dienst. Hoe meer waardes we kunnen toevoegen, hoe scherper we de diagnose kunnen stellen. Maar de dienst wordt ook steeds verder verbeterd. Er is nu ook een educatief programma aan toegevoegd en binnen nu en een aantal maanden kunnen we ook videoconsults houden. Dat is toegevoegd omdat patiënten toch graag af en toe hun specialist face-to-face willen zien.”

Online diensten bij andere zorginstellingen

“Wat ik merk bij andere zorgverleners, is dat zij vaak tegen het gebruik van digitale diensten zijn, terwijl ze het nooit hebben gebruikt en er dus ook helemaal geen ervaring mee hebben. Ik probeer ze er tijdens lezingen van te overtuigen wat het belang is, ook voor henzelf. Ik heb nu meer tijd om aan nieuwe patiënten te besteden, maar ook aan het doen van onderzoek en kan mezelf dus verder specialiseren.”

“Wat mij betreft verplichten de zorgverzekeraars het gebruik van digitale diensten aan alle zorgverleners. Ook al wordt er hard geroepen dat de patiënt op nummer één staat, het draait toch vooral om de kosten. Als zorgverzekeraars zien dat je nu meer tijd bespaart, gaan zij ook minder vergoeden. Als zorgverlener snijd je jezelf dus in de vingers, want minder vergoedingen wil je ook niet. Al is het maar omdat het inrichten van digitale diensten ook geld kost. Daarom lijkt het mij een idee om de winst die de dienst oplevert, te verdelen over de zorgverzekeraar en zorgverlener. Zo kunnen beide partijen ervaren wat de voordelen zijn zonder er veel voor te moeten inleveren!”

Digitale dienst: Telemonitoring
8 december 2016
De patiënt heeft veel meer eigen regie nu hij zichzelf kan monitoren

1 reactie

Reageren