Digitale hulp bij het behouden van gezonde gewoontes

‘Vandaag begin ik echt!’: een veelgehoorde uitspraak bij mensen die proberen om een nieuwe, gezonde gewoonte aan te leren (of andersom: om een slechte gewoonte af te leren). Bijvoorbeeld die 10.000 stappen per dag halen, meer water drinken of het hardlopen weer oppakken. Uit recent onderzoek blijkt dat het ruim tien weken duurt voordat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Gelukkig zijn er steeds meer digitale hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het aanleren en vast blijven houden van die gezonde gewoontes.

Zorg voor reminders

Heb jij als doel om meer water te drinken? Zet dan een app als Water herinnering, Mijn Water Balans of Aqualert op je telefoon: deze apps geven je door de dag heen reminders om een een glaasje water te pakken. Wil jij vooral wat meer bewegen? Veel activity trackers hebben de optie om jou er via een notificatie om je pols aan te herinneren dat het tijd is om even de benen te strekken en wat stappen te zetten. Zou je best wat vaker even een momentje rust willen nemen of misschien zelfs wat willen mediteren? De meditatie-app Headspace heeft herinnert je er dagelijks op hetzelfde tijdstip aan om dit even te doen. 

Herinner je zelf om genoeg water te drinken met de app Wateralert

Een goed begin is het halve werk

Hoewel deze opgave voor vroege vogels natuurlijk net wat makkelijker is dan voor nachtbrakers, geldt voor iedereen dat een goed begin het halve werk is. Als jij op een fijne manier aan de dag begint, heb je vanzelf meer energie om je aan jouw nieuwe gezonde voornemen te houden. Een tetterende wekker als jij net diep in slaap bent is geen prettige manier om de dag te beginnen. Langzaamaan ontwaken als je net uit je diepe slaap komt juist wel. Inmiddels zijn er verschillende soorten sleeptrackers op de markt die helpen jou op het juiste moment wakker te laten worden. Bijvoorbeeld de Withings Thermo. Door hartslag, ademhaling en beweging te meten met een sensor op het matras weet de Thermo wanneer het tijd is om wakker te worden. Een bijbehorend apparaat op je nachtkastje begint licht uit te stralen zodat je langzaamaan wakker kunt worden en fris aan de dag begint. 

Er zijn prettigere manieren om wakker te worden dan met een tetterende wekker

Doe mee met een programma

Eén van de lastigste dingen is simpelweg beginnen met een routine. Je wilt hardlopen weer oppakken of rustig aan oefenen met meer bewegen. Hoe pak je dat aan? Er zijn talloze fitness apps die (coachings)programma’s bieden die jou met die dingen kunnen helpen. Hardloopapp Runkeeper begeleid je bij het trainen voor een afstand van 5 kilometer met een passend trainingsschema. Wil je werken aan een betere nachtrust? Nokia Health Mate heeft een slaap-programma van acht weken om daaraan te werken. Zoek je wat extra motivatie om dagelijks voldoende stappen te zetten? Dan kun je in de Fitbit-app een Adventure aangaan en een virtuele wandeling maken door bijzondere plekken. Of een Challenge starten met een andere Fitbit-gebruiker, zodat jullie het tegen elkaar op kunnen nemen wie de meeste stappen zet per dag. 

Hardloopapp Runkeeper begeleid je bij het trainen voor een afstand van 5 kilometer

Maak het inzichtelijk

Misschien ben je al een paar weken bezig met vroeger naar bed gaan, gezonder eten of meer bewegen, maar heb je eigenlijk geen flauw idee of deze nieuwe gewoontes ook echt effect hebben. Gelukkig zijn er allerlei apps en trackers die dit inzichtelijk voor je kunnen maken. Immers: met je eigen ogen zien dat het effect heeft wat je doet werkt wel zo motiverend. 

Met een sleeptracker kun je precies zien hoe je geslapen hebt (hoeveel uur, hoe diep, hoe vaak je wakker bent geweest etc.) en – als het goed is – ook zien dat je bijvoorbeeld meer diepe slaap hebt of meer uur slaap pakt per nacht. Een activity tracker gebruik je daarentegen om jouw dagelijkse beweging inzichtelijk te maken. Je kunt in een dag-, week- of maandoverzicht zien hoeveel stappen je zet en daarin hopelijk een stijgend lijntje ontdekken. Wil je graag wat afvallen? Dan doe je er goed aan om om de zoveel tijd even op de weegschaal te staan. Als je kiest voor een connected model, eentje die koppelt met je smartphone, dan zie je jouw gewicht terug in de bijbehorende app. Dat zou dan wel een dalende lijntje moeten zijn!

Met de Fitbit app krijg je inzicht in je slaappatroon

 

Er zijn nog geen reacties

Reageren