Digitale hulp bij het bereiken van uw gezondheidsdoelen in 2018

De laatste paar dagen van 2017 zijn aangebroken. Voor veel mensen betekent een nieuw jaar ook nieuwe, goede voornemens. Deze kunnen betrekking hebben op uw werk, thuissituatie of financiƫn, maar draaien ook bij veel mensen om gezondheid. Afvallen, gezonder eten, stoppen met roken, een betere nachtrust, vaker sporten: om er maar een paar te noemen. Een (digitale) stok achter de deur of steuntje in de rug bij het bereiken van die doelen is wel zo fijn.

Goed voornemen 1: meer bewegen en sporten

Een paar fijne (hard)loopschoenen, een abonnement op de sportschool of een maatje om wekelijks samen mee in beweging te komen: de ingrediënten voor het bereiken van dit doel zijn vaak niet heel ingewikkeld. Het uitvoeren én volhouden wel. Het dragen van een activity tracker kan hierbij helpen. Het idee van een activity tracker is dat het dragen ervan ervoor zorgt dat u meer bewust bent van uw beweging iedere dag. Of u nu dagelijks sport, of juist moeite hebt om voldoende lichaamsbeweging te krijgen. De meeste trackers werken met een dagelijks doel, bijvoorbeeld 10.000 stappen, en geven u door de dag heen seintjes om in beweging te komen. Die trackers hebben daarnaast een app waarin u bijvoorbeeld vrienden of collega’s kunt uitdagen wie er de meeste stappen zet op een dag. 

Het inzichtelijk maken van uw fitness doelen en uw vorderingen in de gaten houden, werkt over het algemeen motiverend. Daarom kan een app als Endomono (iOS | Android) goed werken. In deze gratis app kunt u bijhouden hoeveel u sport. De app registreert de duur van de activiteit, hoeveel calorieën u verbrandt en de afgelegde afstand. U kunt Endomono ook koppelen aan uw fitness tracker, slimme weegschaal of voedingsapp.

Liever geen tracker om uw pols? Als u uw smartphone regelmatig bij heeft, kunt u ook overwegen om een gratis app als Moves (iOs | Android) op uw telefoon te zetten. Deze app gebruikt de ingebouwde stappenteller van uw telefoon om bij te houden hoeveel u beweegt op een dag (en hoeveel calorieën u daarbij verbrandt).

Tenslotte: voor zwangere vrouwen die graag in beweging willen blijven, zijn er ook talloze digitale hulpmiddelen. De Engelstalige app Pregnancy workout free bijvoorbeeld. Deze app biedt per trimester specifieke oefeningen om tijdens uw zwangerschap fit te blijven.

Goed voornemen 2: gezonder eten

Als u probeert om een paar kilo kwijt te raken, dan doet u er goed aan om zicht te krijgen op wat u dagelijks eet en wat de voedingswaarden van dit eten is. Gelukkig zijn er genoeg handige apps die u hierbij helpen. Een bekende voedingsapp is MyFitnessPal. Deze app heeft een uitgebreide database en de mogelijkheid om barcodes van producten te scannen. Een andere app is Platemate: hierin kunt u uw koolhydraten, calorieën en bloedglucosewaarden per dag controleren en opslaan. Deze app is daardoor (ook) geschikt voor diabetespatiënten. Dat geldt ook voor de app Koolhydraatkenner, die per product en eetmoment het aantal koolhydraten opgeeft.

Gezonder eten gaat voor veel mensen hand in hand met meer bewegen of sporten. Inzicht krijgen in hoeveel calorieën u verbrandt en hoeveel u er binnenkrijgt, kan relevant zijn. Veel fitness apps bieden de mogelijkheid om te koppelen met voedingsapps, en andersom.

 Goed voornemen 3: stoppen met roken

Bent u van plan om in 2018 te stoppen met roken? Dan doet u er slim aan om alvast een stoppen-met-roken-app op uw telefoon te installeren. Bijvoorbeeld de app Stoppen met roken, ontwikkeld door een ex-roker. Hij testte zelf verschillende apps uit, maar vond de ideale app niet. Dus besloot hij deze zelf te maken. Of Quit Smoking Buddy: een app waarbij u ondersteuning krijgt van een coach bij het stoppen met roken. De app laat zien hoe lang u al gestopt bent met roken, hoeveel sigaretten u niet heeft gerookt en hoeveel geld u hiermee heeft bespaard.

Vindt u het lastig om zelf gemotiveerd te blijven over het stoppen? Dan kan het helpen om de gratis BETERapp (iOS | Android) te installeren. U kiest in deze app een doel (stoppen met roken) en verschillende activiteiten die u wekelijks of maandelijks wilt doen. Elke dag geeft u in de app aan hoe u zich voelt en of u aan uw doelen heeft gewerkt. U kunt de app alleen gebruiken, maar ook uw informatie delen met een vriend, familielid, mantelzorger. Zij kunnen via de webversie van de BETERapp kijken hoe u zich voelt en hoe het gaat met het bereiken van uw doelen. Op die manier kunt u, wanneer dat nodig is, wat extra coaching krijgen. Dit geldt overigens niet alleen voor stoppen met roken, maar ook voor andere gezondheidsdoelen.

Goed voornemen 4: een betere nachtrust

Wellicht heeft u als goed voornemen om ervoor te zorgen dat u in het nieuwe jaar beter en langer gaat slapen. Dat betekent misschien een stuk eerder naar bed en letten op een goede slaaphygiëne (de dingen die u doet of laat voor het slapengaan). Inzicht krijgen in uw slaapgedrag kan u hierbij helpen. De meest simpele manier om hier wat zicht op te krijgen is door een tracker te dragen die uw slaap registreert. Op basis van beweging wordt geregistreerd wanneer u gaat slapen en weer wakker wordt, waardoor u een overzicht van uw slaap-waakritme krijgt. Dat sleeptracken wordt al een stuk nauwkeuriger als je een tracker koopt met een ingebouwde hartslagsensor. Zo’n hartslagsensor om je pols meet (rust)hartslag. Door die hartslagmeting kunnen bijvoorbeeld de verschillende slaapstadia geregistreerd worden. 

Er zijn ook apps die u beloven wat meer over uw nachtrust te vertellen. Bijvoorbeeld de app Sleep Cycle. U legt uw smartphone naast uw kussen en laat de Sleep Cycle app open. Dankzij de ingebouwde bewegingssensor en microfoon in uw telefoon, worden beweging en geluiden geregistreerd. Zo wordt bepaald in welke slaapfase u zich bevindt. Op basis van uw slaappatroon wordt er uitgerekend op welk moment u het beste wakker kunt worden gemaakt door de Sleep Cycle wekker. 

Naast die sleeptrackers en apps zijn er ook allerlei producten die je in je bed of in de slaapkamer plaatst om zicht te krijgen op je nachtrust. Een voorbeeld is de Beddit Smart 3. Deze sensor plaats u op het matras onder het hoeslaken. De Beddit registreert slaapduur en kwaliteit, hartslag en ademhalingsfrequentie. Via bluetooth stuurt de sensor deze informatie naar uw telefoon, zodat u ’s ochtends in de Beddit app kunt zien hoe u heeft geslapen die nacht. Door inzicht te krijgen in hoe u slaapt, kunt u bijvoorbeeld zelf gaan uittesten of sporten, mediteren of een warme douche voor het slapengaan uw nachtrust bevorderen.

21 december 2017
Digitale hulp bij het bereiken van uw gezondheidsdoelen in 2018

Er zijn nog geen reacties

Reageren