Eerste hulp op vakantie: App de Vakantiedokter

Niets zo vervelend als ziek worden of gezondheidsklachten krijgen op vakantie. Uitleg moeten geven in een vreemde taal, op consult bij een onbekende arts of een onbegrijpelijke bijsluiter of recept zorgen vaak voor alleen maar meer stress. Gelukkig zijn er genoeg apps om vakantiegangers met dergelijke problemen uit de brand te helpen. DigitaleZorgGids zet deze apps voor u op een rijtje. Deze week: App de Vakantiedokter.

App de Vakantiedokter is ontwikkeld door zorgverzekeraar Zilveren Kruis (onderdeel van Achmea). Met deze app, geschikt voor iOS en Android toestellen, kunnen gebruikers vanaf hun vakantiebestemming chatten met een medisch expert. De chats komen terecht bij de artsen en verpleegkundigen van Medicinfo in Tilburg.

Hoe werkt de app?

Voor de vakantie download je de app in de Google Play of Apple Store. Je vult een eigen vakantie-dossier in aan de hand van enkele vragen (waar ga je naartoe, wat voor type vakantie, en gaan er kinderen mee?). Daarna ontvang je via de mail een toegangscode om gebruik te maken van de app.

Via de app kunnen gebruikers vragen en of foto’s sturen naar het team van de medisch experts van Medicinfo in Nederland. In de top drie meest gestelde vragen staan de gebruikelijke vakantieproblemen, vertelt Bart Brandenburg van Medicinfo. “Huidproblemen, zoals uitslag of insectenbeten, buikklachten zoals diarree, en oorpijn, met name bij kinderen of na het zwemmen of duiken.”

In veel gevallen wordt App de Vakantiedokter ingezet nadat vakantiegangers in het buitenland al bij een dokter zijn geweest. Volgens Brandenburg is bijvoorbeeld een van de meest voorkomende redenen om de app te gebruiken dat een patiënt in Turkije van de dokter medicijnen heeft meegekregen maar niet weet waar deze precies voor dienen en of het gebruik ervan wel een goed idee is. “We krijgen ook veel vragen van klanten die naar aanleiding van een controle bij de lokale arts ineens opgenomen moeten worden in het ziekenhuis vanwege een simpele verkoudheid of diarree. Wij proberen met de klant te bekijken of deze opname noodzakelijk is, of dat het simpelweg geldklopperij is. Tenslotte wordt de Vakantiedokter vaak geraadpleegd met vragen over reizen. “Een uur voordat het vliegtuig vertrekt krijgen wij een berichtje: mijn kind is ziek, we willen dolgraag naar huis, maar mag ze eigenlijk wel vliegen?”

Geen vervanging voor de behandelaar

App de Vakantiedokter is geen vervanging voor de behandelaar, zegt Brandenburg. “Wij geven zelfzorgadvies, maar schrijven bijvoorbeeld geen medicijnen voor. Wat wel gebeurt is dat als wij zeker zijn dat een klant blaasontsteking heeft, we hem of haar de Latijnse naam daarvan geven en laten weten welk geneesmiddel wij volgens de Nederlandse standaard als eerst zouden voorschrijven.” Daarmee wordt het bezoek aan een buitenlandse arts of apotheek vaak een stuk eenvoudiger. Andersom gebeurt het ook: de experts achter de Vakantiedokter app houden zich vaak bezig met het ontcijferen van buitenlandse recepten of medicijnetiketten als klanten onzeker zijn over wat hen voorgeschreven is.

In App de Vakantiedokter staat ook gezondheidsadvies voor op vakantie (voorkom een zonnesteek bij kinderen) en tips voor vertrek (regel indien nodig een internationale zorgpas). Mocht er een noodgeval voordoen, dan is het noodnummer van de alarmcentrale ook direct via de app beschikbaar.

De gebruikers van de app zijn heel divers, aldus Brandenburg. “Wie op welk moment het meest van de app gebruikt maakt blijkt erg seizoengebonden: in het voor- en naseizoen hebben we vaak ouders met jonge kinderen en senioren. Maar we krijgen door het jaar heen ook vragen van twintigers op wereldreis in Zuidoost Azië of Australië. In het hoogseizoen helpen we doorsnee Nederlandse burgers die op vakantie zijn.”

Privacy

Er wordt veel aandacht besteed aan de privacy van de gebruikers, maakt Brandenburg tenslotte duidelijk. “App de Vakantiedokter is een beveiligde app, waarvan de data bij een Nederlands bedrijf wordt opgeslagen. Alleen ons team heeft toegang tot de foto’s en vragen en zij zijn allen BIG-geregistreerd en hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Het Zilveren Kruis heeft geen toegang tot die data, zij krijgen alleen algemene aantallen in te zien – bijvoorbeeld het aantal vragen dat werd gesteld in de app de afgelopen maand.”

Heeft u zelf ervaring met deze app? Wij stellen het op prijs als u hier een review achterlaat.

 

Digitale dienst: E-consult
4 augustus 2016
Eerste hulp op vakantie: App de Vakantiedokter

Er zijn nog geen reacties

Reageren