Even snel een vraag aan de huisarts? Een e-consult kan uitkomst bieden

Hoe zit het met uw bloedtest en wanneer mag het verband van uw wond? Voor dat soort snelle vragen gaat u liever niet langs de praktijk. U kunt uiteraard naar de huisartsenpraktijk bellen, maar u kunt ook digitaal contact leggen op een moment waarop dat voor u het beste uitkomt. Contact met de dokter waar en wanneer u maar wilt is dan ook een van de meest genoemde voordelen van het e-consult. Steeds meer zorgverleners bieden deze vorm van online contact met hun patiƫnten. Toch wordt er in de praktijk nog beperkt gebruik van gemaakt. Dat blijkt uit het onderzoek uitgevoerd door Nictiz, een landelijk expertisecentrum gericht op ICT in de zorg.

Een e-consult houdt in dat u een medische vraag stelt via de mail of website van uw zorgverlener, vaak als alternatief voor een telefonisch consult. Bij steeds meer huisartsen of medisch specialisten is het mogelijk om op deze manier contact te leggen. Het kan hierbij gaan om korte vragen (bijvoorbeeld over een uitslag of medicatie), maar ook een controle-afspraak of vervolgconsult. 

Een goed voorbeeld van een e-consult is het contact dat Wanda Rooken (33 jaar) heeft met haar stomaverpleekundige. Wanda zit in een elektrische rolstoel omdat ze twee genetische afwijkingen, een auto-immuunziekte en een pijnsyndroom heeft. "Ik heb zeker één keer per maand contact met mijn stomaverpleegkundige. Via een e-consult kan ik haar altijd vragen stellen en foto’s sturen. Bijvoorbeeld als ik haar even wil laten kijken naar mijn huid of naar een wondje.” Voor Wanda is het een uitkomst dat ze vragen kan stellen via e-mail. “Het scheelt mij een rit naar het ziekenhuis”. 

Het e-consult biedt Wanda Rooken veel voordelen, bijvoorbeeld als ze een wondje bij haar stoma snel wil laten controleren door de verpleegkundige

Wanda is niet de enige die de voordelen van een e-consult ziet. Uit de eHealth monitor van 2016 bleek dat ruim een derde van de zorggebruikers een e-consult zou willen gebruiken voor contact met de huisarts of medisch specialist. Een vergelijkbare groep van de ondervraagden gaf destijds aan nog niet te weten of ze een e-consult zouden willen gebruiken. 

Om te achterhalen hoe patiënten tegenwoordig tegen het e-consult aankijken, deden Nictiz en NIVEL dit jaar opnieuw een onderzoek onder 741 panelleden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL. Zorggebruikers zien zowel positieve kanten als negatieve kanten aan een e-consult. 

Zo denkt 62% van de patiënten dat een e-consult makkelijker te combineren is met hun dagelijkse activiteiten en dat deze vorm van communicatie ervoor zorgt dat je beter kunt nadenken over de vraag die je wilt stellen (60%). 41% van de ondervraagden zegt echter dat je bij een e-consult minder makkelijk door kan vragen over een antwoord en volgens 48% is een e-consult minder persoonlijk dan een telefonisch consult. 

Een klein deel van de ondervraagden heeft in het afgelopen jaar één keer of vaker een e-consult gedaan met de huisarts en of medisch specialist. Deze groep is positiever over deze vorm van contact met de dokter dan de groep zorggebruikers die er nog geen ervaring mee hebben. Zij noemen het onder andere eenvoudig om te doen (81%) en makkelijk om te leren gebruiken (71%). Het gebrek aan persoonlijke aandacht bij een e-consult is voor de zorggebruikers met ervaring ook een minder groot probleem dan voor de groep die nog nooit op deze manier contact heeft gehad met de arts. 

Toch valt het daadwerkelijke gebruik van het e-consult ook in 2017 nog tegen. Dit lijkt niet te komen doordat patiënten geen positieve punten aan deze manier van contact met de arts zien. Een mogelijke verklaring is dat een groot deel van de zorggebruikers simpelweg niet weet of een e-consult mogelijk is bij hun huisarts of medisch specialist. Ook spelen oude gewoontes een rol: patiënten zijn zo gewend de telefoon te pakken om een afspraak te maken, dat ze bijvoorbeeld ook de optie om online een afspraak te maken over het hoofd zien. 

Weet u of u bij een huisarts of medische specialist een e-consult kunt doen? Vraag het hem of haar na!

Meer informatie over het onderzoek van Nictiz vindt u hier.

 

Digitale dienst: E-consult
1 augustus 2017
Even snel een vraag aan de huisarts? Een e-consult kan uitkomst bieden

Er zijn nog geen reacties

Reageren