Het medicatieoverzicht èn bijsluiters online bekijken

Koos Plasmans (68 jaar) bekijkt regelmatig zijn online medicatieoverzicht via het portaal van zijn huisarts. Hij slikt dagelijks medicijnen voor suikerziekte, astma, zijn hoge bloeddruk en jicht. “Ik kan het medicatieoverzicht én de bijsluiters van mijn medicijnen online bekijken.”

Zonder moeite medicijnen in huis

“Sinds een jaar of twee biedt mijn huisarts deze dienst aan. Eigenlijk hoef ik er zelf niets meer voor te doen. Aan de hand van mijn online medicatieoverzicht controleert de apotheek bij mijn huisarts of alles nog klopt. Na goedkeuring van de huisarts, maakt de apothekersassistente mijn pakketje medicijnen klaar en wordt het thuisbezorgd. Ik krijg altijd een mail van de apotheek wanneer ze de medicijnen komen brengen. Mocht de dag mij niet uitkomen, dan kan ik een mail terugsturen waarin ik een andere dag opgeef. Of ik haal het zelf op, de apotheek zit hier om de hoek.”

“Vroeger belde ik naar de assistente van de huisarts voor nieuwe medicijnen. Die kon ik dan later ophalen bij de apotheek. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker. Ik krijg elke drie maanden automatisch mijn nieuwe medicijnen. Ik hoef dus zelf niet meer in de gaten te houden of mijn medicijnen al bijna op zijn en ik weer nieuwe moet aanvragen. Wel log ik af en toe in als ik tijdelijk andere medicijnen gebruik. Niet voor mijn suikerziekte en astma, dat medicijngebruik is al jaren hetzelfde. Maar af en toe heb ik van die dingen waar je last van krijgt als je ouder wordt. Ik kan in mijn medicatieoverzicht zien wat de dosering is. En mocht ik last krijgen van bijwerkingen, dan kan ik dat online in de bijsluiters opzoeken.”

Geen wachttijd in de apotheek

“Het grootste voordeel is dat ik zelf eigenlijk niets meer hoef te doen. Geen belletje naar de huisarts, geen wachttijd in de apotheek. Ik hoef er niet eens de deur voor uit. Ik kan geen nadelen bedenken. Ook niet qua veiligheid. Als ik heb ingelogd op het portaal van mijn huisarts, krijg ik in mijn mail een inlogcode. Die code moet ik weer op het portaal invullen, dus een dubbele autorisatie voordat ik het medicatieoverzicht te zien krijg.”

"Geen belletje, geen wachttijden, ik hoef er niet eens de deur voor uit."

Koos Plasmans


“Naast deze dienst, biedt mijn huisarts ook e-consults aan. Daar heb ik ook weleens gebruik van gemaakt. Ik had een niersteenaanval en had hier al eerder last van gehad. Ik dacht: nu vraag ik via een e-consult wat ik eraan kan doen. Binnen een uur had ik al een reactie van mijn huisarts! Maar ik zou niet willen dat alles digitaal gaat, ik wil ook graag persoonlijk contact houden met mijn huisarts.” “Wel zou ik graag zien dat er in mijn ziekenhuis ook online diensten worden aangeboden. Het is altijd zo lastig om een specialist aan de telefoon te krijgen. Zelfs een assistent of secretaresse is vaak onbereikbaar.”

Tijd voor andere dingen

“Dat ik nu niet meer de deur uit hoef voor mijn medicijnen, betekent niet dat ik stil zit. Ik kom graag buiten en heb veel hobby’s: fotograferen, puzzelen, internetten en maandbladen lezen. Ook wandel ik veel, tenminste dat probeer ik elke dag te doen. Ik zie mijn dochter ook regelmatig, ze woont zeven à acht minuten bij me vandaag. Elke woensdag is het patatdag en komen zij en mijn schoonzoon bij me eten. Ik geniet dus nog volop van het leven!”

Digitale diensten: Online medicatieoverzicht
8 december 2016
Het medicatieoverzicht èn bijsluiters online bekijken

Er zijn nog geen reacties

Reageren