Het verhaal van digitale zorg

“Of mijn huisarts digitale zorg aanbiedt? Geen idee, ik heb het nooit nodig gehad, maar het lijkt me wel handig. Denk ik. Nee, ik heb er geen verstand van, dus er zelf om vragen doe ik niet. Hoezo?"

Grof geschetst, is dit het verhaal van digitale zorg anno 2016. De arts wil wel, de patiënt ook, maar geen van beiden weet waar te beginnen, terwijl het aantal digitale mogelijkheden binnen de zorg almaar toeneemt. Of zoals José Peeters van onderzoeksinstituut NIVEL in een recent verschenen studie concludeert: patiënten staan positief tegenover digitale zorg, maar ze weten veelal niet wat hun arts aanbiedt.

Opmerkelijk en uiteraard hartstikke zonde van alle onbenut blijvende voordelen. Digitale zorg is namelijk een verrijking van de zorg, een verbreding van de mogelijkheden. Voor iedereen. Meer regie, vrijheid, onafhankelijkheid, informatie en inzicht. Toch, om die voordelen te benutten, moet u wel weten wat digitale zorg precies inhoudt. Welke diensten zijn er? Hoe kunt u die gebruiken? Welke producten passen bij u? En, niet onbelangrijk, biedt uw arts ze aan? Juist déze informatie mist in het verhaal van digitale zorg.                                                                              

Tot nu.

Patiëntenfederatie NPCF voegt namelijk een nieuw hoofdstuk toe aan het verhaal: DigitaleZorgGids. Een geheel vernieuwde site vol informatie en ervaringen over digitale zorgdiensten en -producten. U ontdekt op een laagdrempelige manier wat digitale zorg is, hoe u het kunt toepassen en wat de mogelijkheden zijn. Geen mooipraat over digitale gadgets, maar échte verhalen van mensen die digitale zorg gebruiken in hun leven.

Zoals Wanda Rooken, die vaak via e-mail (e-consult) contact heeft met haar arts en daardoor meer vrijheid ervaart. “Een bezoek aan het ziekenhuis is voor mij een onderneming op zich. Ik ben afhankelijk van een taxi die mij in mijn elektrische rolstoel kan vervoeren. En er moet altijd begeleiding mee voor het geval ik een dystonie aanval - lijkt op epilepsie - krijg. Met een e-consult ben ik dus niet meer afhankelijk van anderen.”

Of het verhaal van Ernst Johannes. Regelmatig bekijkt hij online de medische gegevens van zijn zoon Naïm. “Hierdoor kunnen we gerichter vragen stellen bij een vervolgafspraak. Bij uitslagen van het laboratorium bijvoorbeeld kunnen we zelf zien wat afwijkend is. Zo zijn we beter in staat om mee te denken en te sturen in de behandeling.”

Kortom, DigitaleZorgGids is een site waarop u de mogelijkheden van digitale zorg zelf ontdekt, leert van anderen en we u gidsen en meenemen. Of beter gesteld: waarin we élkaar meenemen op ontdekkingsreis door het digitale zorglandschap. U vertelt uw ervaring met digitale zorg en wij spelen hierop in met heldere informatie. En door een link met ZorgkaartNederland kunnen zorgaanbieders laten zien wat zij aanbieden.

We starten met 6 diensten en 88 digitale zorgproducten. Natuurlijk is er veel meer. DigitaleZorgGids is een groeiend platform, dat continu uitbreidt met diensten en producten. Uw verhaal over digitale zorg is daarbij van groot belang. Daarom vraag ik u op de website ervaringen te delen met digitale zorg. En zorgverleners roep ik op om op ZorgkaartNederland aan te geven welke digitale diensten zij aanbieden. Zo helpen we elkaar met het vinden en aanbieden van de juiste digitale zorg. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, dan weet ik zeker: samen maken wij digitale zorg tot een succesverhaal!

Dianda Veldman, Directeur-bestuurder Patiëntenfederatie NPCF

Er zijn nog geen reacties

Reageren