Hoe ziet het ideale patiëntportaal eruit?

Het Nederlandse patiëntportaal krijgt gemiddeld een 6.9, dat blijkt uit een onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland. Patiëntportalen worden over het algemeen als overzichtelijk beschouwd, gebruikers komen snel bij de benodigde informatie, en kunnen in het portaal makkelijk vragen stellen aan een zorgverlener. Maar er zijn ook duidelijke verbeterpunten: de gegevens zijn niet altijd compleet, het taalgebruik moet eenvoudiger en uitslagen moeten sneller beschikbaar worden gesteld. Hoe zou het ideale patiëntportaal er volgens patiënten uitzien?

Het UMC Utrecht (7,9), het Spaarne Gasthuis (7,8), het Deventer Ziekenhuis (7,5), St. Jansdal (7,4): de patiëntportalen van deze ziekenhuizen kwamen volgens het onderzoek onder 650 deelnemers als goede voorbeelden uit de bus. Waarom scoren bepaalde portalen goed? Omdat de portalen de mogelijkheid bieden om medische gegevens in te zien, afspraken te maken of verzetten of een melding geven als de uitslag van een onderzoek binnen is, zo klonk de toelichting van enkele deelnemers aan het onderzoek. 

Veilig met DigiD

Ieder portaal heeft een eigen manier waarop patiënten moeten inloggen om in het patiëntportaal te komen. Bijvoorbeeld via een app op je smartphone, via DigiD – al dan niet met extra SMS – of met een gebruikersnaam en wachtwoord. Inloggen met app op je smartphone wordt volgens de meerderheid (86%) als het meest makkelijk ervaren, terwijl inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord juist als het minst fijn (13%) wordt genoemd. Over het algemeen ervaren de gebruikers de inlogprocedure als veilig, waarbij DigiD met sms-verificatie als het meest veilig wordt ervaren (81%). 

Inloggen met DigiD geeft gebruikers het meest veilige gevoel

Hoewel veel patiënten tevreden zijn over het portaal in hun ziekenhuis, zijn er ook punten te noemen waarop de portalen minder goed scoren. Bijvoorbeeld dat alleen gegevens vanaf 2016 erin staan, waardoor de arts alsnog in mappen moet kijken om een compleet beeld te krijgen. Maar ook dat het portaal erg achterloopt, omdat onderzoeksuitslagen soms pas na weken online beschikbaar zijn. Of dat er geen mogelijkheid is om zelf iets toe te voegen, bijvoorbeeld aanpassingen in de medicatie of revelante informatie over iemands gezondheidstoestand. Een van de deelnemers noemt als verbeterpunt: "Ik zou vragen aan de specialist willen kunnen stellen door middel van een gesloten systeem. Dus dat andere zorgverleners die niet kunnen inzien." 

Onderzoek Patiëntenfederatie Nederland: algemene verbeterpunten van huidige patiëntportalen

Leer van de lessen van anderen 

Enkele deelnemers delen ook concrete voorbeelden hoe het ideale portaal eruit zou zien. Een ideaal portaal heeft bijvoorbeeld een makkelijke en veilige manier om in te loggen, een overzicht met alle correspondentie tussen zorgverleners en een overzicht met alle uitslagen van onderzoeken, bij voorkeur met een uitleg hoe de uitslagen moeten worden gelezen. Maar ook: een overzicht van medicatie van de apotheek, de mogelijkheid voor patiënten om medicijngebruik aan te vullen of om te kunnen chatten en of mailen met een zorgverlener. 

Patiëntenfederatie Nederland beveelt in het onderzoek ziekenhuizen die bezig zijn met de (door) ontwikkeling van hun portaal om te kijken naar goede voorbeelden bij andere ziekenhuizen. Maar ook om patiënten bij de ontwikkeling te betrekken zodat het portaal het beste zal aansluiten bij de gebruikersbehoefte. 

In een volgend blog leest u meer over inzage in (lab)uitslagen en het wel of niet begrijpen van deze waardes en informatie. 

Het volledige onderzoeksrapport kunt u bekijken via de volgende link.

 

21 augustus 2017
Hoe ziet het ideale patiëntportaal eruit?

Er zijn nog geen reacties

Reageren