Met Consult+ app een gesprek met de arts veilig en netjes opnemen

Uit onderzoek blijkt dat slechts een klein percentage van alle informatie die wordt besproken in de spreekkamer met de arts blijft hangen. Dit percentage is bij een slecht nieuws gesprek, vanwege spanning en emoties, nog hoger. Daarnaast vergeten patiënten vaak een aantal vragen te stellen als ze eenmaal in gesprek zijn. Voor de voormalig verpleegkundige Klaas de Jong vormde die zaken de aanleiding voor zijn app, Consult+, een hulpmiddel voor patiënten in de spreekkamer en thuis.

Nadat de (voormalig) Minister van Volksgezondheid in 2016 opriep dat patiënten hun gesprek met de arts op mogen nemen ter bevordering van het verwerken van de informatie en het behouden van eigen regie, volgde veel discussies in het land. Artsen en medisch specialisten bleken er niet per se op te wachten dat de patiënt zomaar een opname kan maken. De meeste van hen vonden het met name een risico dat patiënten de geluidsopname verspreiden via internet of sociale media. Deze week bracht artsenorganisatie KNMG een richtlijn uit over het opnemen van het gesprek tussen dokter en patiënt in de spreekkamer. In deze richtlijn wordt onder andere besproken dat een arts en patiënt voorafgaand aan de opname samen afspraken maken. Toestemming van de arts is niet wettelijk vereist, maar wel zo netjes.

‘Gaat u hiermee akkoord?’

Niet geheel toevallig stond Klaas de Jong in de startblokken om zijn app Consult+ te lanceren. Deze app faciliteert een nette en veilige manier van gesprekken opnemen in de spreekkamer. Patiënten kopen de app en kunnen Consult+ vervolgens gebruiken als recorder. Voordat een gebruiker van de app een opname kan maken, verschijnt deze melding in beeld:

Omwille van de privacy van de arts en de patiënt, worden de geluidsfragmenten alleen lokaal en versleuteld op de telefoon opgeslagen. Het is dus niet mogelijk om ze vanaf een telefoon door te sturen of op Facebook te zetten.

Hulp bij vragen stellen

Consult+ helpt gebruikers daarnaast bij het formuleren van hun vragen voorafgaande aan het consult. De app biedt enkele standaardvragen die door de Patiëntenfederatie zijn opgesteld: wat heb ik, wat betekent dit voor mij en wat kan ik hieraan doen? Die vragen dienen als hulpmiddel, patiënten kunnen zelf geformuleerde vragen toevoegen aan de app. Tijdens het consult, en tijdens het opnemen, verschijnen de vragen in beeld en kun je deze afvinken als ze aan bod zijn gekomen.

Mocht iemand een spoed opname hebben, bijvoorbeeld op de EHBO of huisartsenpost in het weekend, dan is het ook mogelijk om snel een opname te maken zonder eerst vragen in beeld te krijgen of een dokter te selecteren.

Als gebruikers thuis het gesprek nog eens naluisteren, verschijnen de vragen weer in beeld. Zo kun je nogmaals kijken of alles aan bod is gekomen en of er eventueel nieuwe vragen zijn ontstaan. Die kunnen aan de app worden toegevoegd en gebruikt worden tijdens een volgend consult of bij een bel-afspraak. “Al die hulpmiddelen moeten ervoor zorgen dat mensen meer regie en zeggenschap krijgen over hun ziekte en gezondheid. Je bent zelf eigenaar van het proces”, vertelt Klaas de Jong.

Een folder of een kaartje

Als een arts niet wilt meewerken, en dus niet akkoord gaat met de opname, dan kunnen mensen dat melden op de site van Consult+. Het is mogelijk om (anoniem) vanuit Consult+, of op eigen initiatief, een folder naar de arts te sturen waarin uitgelegd wordt hoe de app werkt en hoe deze beveiligd is. Leuk detail: werkt jouw arts wel mee? Dan kun je ook een kaartje naar hem of haar laten sturen, als bedankje.

De Consult+ is eenvoudig en intuïtief vormgeven, zodat iedereen de app kan gebruiken. De app kost eenmalig 2,29 euro en is te downloaden in de Apple Store of Play Store.

In deze handreiking kunt u lezen waar u als patiënt rekening mee kunt houden als u een gesprek met de arts opneemt. 

2 reacties

Reageren