Slaapproblemen? Probeer een slaapapp!

Verschillende slaapapps kunnen jou helpen om slaapproblemen te verminderen. Met de apps krijg je meer inzicht in je slaap en de reden waardoor je minder goed slaapt. Zo kun je je leefstijl aanpassen en hoef je minder snel te grijpen naar medicijnen.

Apotheker Moary Bakr wilde weten of je het gebruik van slaapmedicatie kan verminderen met slaapapps. En dat kan, blijkt uit zijn onderzoek. Sleep as Android, Sleepcycle en Lyla Coach zijn voorbeelden van slaapapps die slaapproblemen kunnen verminderen waardoor slaapmedicatie minder snel of niet nodig is.

Wat heb je onderzocht?

Moary: “Ik heb twintig slaapapps voor iOS en Android beoordeeld. Of ze bijvoorbeeld Nederlandstalig zijn, over een wekker beschikken en of er ingelogd moet worden. Gebruiksvriendelijkheid en Nederlandstalig zijn voor mij het belangrijkste. De apps heb ik beoordeeld aan de hand van een scorelijst. De top drie apps heb ik tijdens een overleg gepresenteerd aan huisartsen en apothekers. Ik vroeg hen of zij de apps willen inzetten bij patiënten met slaapproblemen in plaats van slaapmedicatie. De meesten staan hier positief tegenover. Slaapmedicatie kan moe en suf maken, werkt vaak verslavend en geeft valrisico’s bij ouderen.”

Wat is een slaapapp?

“Een slaapapp is een programma op je telefoon dat je slaappatroon en -kwaliteit bijhoudt. De app hoort de geluiden die je maakt als je slaapt en weet dan of je in diepe slaap, lichte slaap of wakker bent. Zo kan de app meten hoe lang je slaapt, hoe goed je slaapt en hoe vaak je wakker wordt. Hierdoor ontdek je waarom je slechter slaapt of dat je vaak beter slaapt dan je denkt.Slaapapps kunnen over verschillende extra functies beschikken. Zoals een slimme wekker. Stel je zet de wekker om 8.00 uur. De slimme wekker kijkt rond 8.00 uur wanneer jij in je lichte slaap bent en wekt je dan. Uit onderzoek is gebleken dat je in je lichte slaap fijner wakker wordt dan in je diepe slaap. Bij andere apps kun je bijvoorbeeld aangeven of je ’s avonds hebt gesport, koffie hebt gedronken of hebt gegeten. Dit heeft namelijk ook invloed op hoe je slaapt. Andere apps geven weer adviezen op basis van jouw slaappatroon en -kwaliteit.”

Voor wie zijn slaapapps geschikt?

“Voor iedereen die meer wil weten over zijn slaap. Maar vooral voor mensen die zonder aanleiding niet in slaap kunnen komen of vaak ’s nachts wakker worden.”

Waarom zou je een slaapapp gebruiken?

“Een app maakt je bewust van je slaappatroon. Vaak slaap je beter dan je denkt. De metingen geven je inzicht in je slaappatroon.
Een voorbeeld: een man vertelde dat hij doordeweeks slecht sliep en in het weekend die slaap inhaalde. Dit noem je een licht slaapprobleem. Toen hij de app ging gebruiken, kwam hij erachter dat het niet klopte. In het weekend haalde hij geen slaap in. Hij ging later naar bed en werd nog steeds vroeg wakker door zijn kinderen. Dat wist hij niet. Door dit inzicht heeft hij besloten om doordeweeks een half uur eerder te gaan slapen, waardoor hij zich nu de hele week beter voelt.
Voor mensen die slaapmedicijnen gebruiken, kan een slaapapp ook inzicht geven. Een oudere man kreeg langwerkende slaapmedicijnen. Hij vertelde dat hij nog steeds slecht sliep. Hij ging een app gebruiken. Toen bleek dat hij een gemiddelde slaapkwaliteit had. Zijn ervaring was dus ‘slecht slapen’, maar de metingen zeiden wat anders. Dat stelde hem gerust en hij sliep vervolgens beter.”

Hoe weet je of een slaapapp betrouwbaar is?

“Gewoon uittesten. Als je twijfelt of een app jouw slaap betrouwbaar meet, kan je dit zelf bijhouden op een kladblok. Voordat je gaat slapen, zet je de app aan en schrijf je op het kladblok hoe laat je gaat slapen. Elke keer als je ’s nachts en ’s morgens wakker wordt, schrijf je op hoe laat het is. Bijvoorbeeld: 11 juni, 23.00 u slapen. 12 juni, 04:00 u drinken. 12 juni 08:00 u wakker. Doe dat een week. Daarna kijk je of de app dezelfde metingen heeft als  jij hebt opgeschreven.”

Welke apps zijn waardevol?

“Sleep as Android, Sleep Cycle en Lyla coach kwamen als beste uit de bus. Zij hebben meerdere positieve punten: gebruiksvriendelijk, gebruiken gegevens alleen om te meten, beschikken over een slimme wekker en geven een beeld over de gemiddelde slaapkwaliteit.” 

Patiëntenfederatie Nederland – eigenaar van DigitaleZorgGids.nl – kan niet garanderen dat deze producten veilig omgaan met jouw gegevens. Wij adviseren je de privacyverklaring en voorwaarden van de app goed te lezen voordat je de app installeert op je telefoon.

Meer weten?

- Deze apps geven je (een beetje) inzicht in je slaap
- Waarom zijn veel gezondheidsapps gratis?

 

2 reacties

Reageren