430 vragen over het digitale dossier

‘Mijn huisarts zegt dat mijn gehele medische dossier te groot is om mee te geven, dus ik krijg slechts een deel. Wat zijn mijn rechten en plichten?’ Zo luidt een van de vragen die begin dit jaar over het medische dossier binnen kwam op het Nationale Zorgnummer. Dit nummer (en e-mailadres) is bedoeld voor mensen die voor zichzelf, partner of familielid vragen hebben over de zorg.

Wie met de zorg te maken krijgt, krijgt te maken met zorgverleners, instanties, wetten en loketten. Het is fijn als u met uw vragen of problemen terecht kan bij een partij die u daar verder bij kan helpen. Daarvoor is het Nationale Zorgnummer in leven geroepen, een samenwerking tussen Ieder(in), Landelijk Platform GGz en de Patiëntenfederatie Nederland. Patiënten en of hun familieleden kunnen met hun vragen naar dit nummer bellen. In de eerste helft van dit jaar kwamen er 3675 vragen, klachten en meldingen binnen. 

De vragen die binnenkomen op het Nationale Zorgnummer zijn erg uiteenlopend: van geldzaken tot werk, verzekeringen of medische hulpmiddelen. De meeste vragen worden gesteld over medische zorg, zoals medicijnen, huisartsenzorg of ziekenhuiszorg. Steeds vaker komen er ook vragen voorbij over digitale zorg. Met name over het medische dossier leven er veel vragen en onduidelijkheden bij patiënten. In totaal gingen 430 van de 3600 telefoontjes aan het Nationaal Zorgnummer over het medisch dossier.

Gevallen die patiënten aan het Nationale Zorgnummer voorlegde, hadden bijvoorbeeld betrekking op een verhuizing. “Ik wil weten wat de rechten en plichten van de patiënt zijn. Ik wil mijn gehele medische dossier opvragen. Ik ga verhuizen, van Zeeland naar Limburg. Mijn oude huisarts zegt dat mijn medisch dossier te groot is en heeft me wel een gedeelte gegeven. Ik ben er al sinds oktober mee bezig.”

Maar ook: wie heeft uw dossier eigenlijk? “Waarom heb ik als patiënt mijn dossier niet altijd online digitaal beschikbaar? Volgens de folder kan ik alleen mijn dossier in hard copy opvragen bij zorgverlener en inzien bij de huisarts.”

En hoe zit met inzage in dat dossier? Wat houdt toestemming tot inzage eigenlijk in en bij wie regel je dat? En wat als je expliciet toestemming hebt gegeven, maar een waarnemend huisarts laat weten niet bij uw dossier te kunnen? Hoe zit het precies met dat LSP? “Heb ik recht op inzage in de samenvatting die in het LSP staat?”

Patiënten maken ook vervelende dingen mee rondom hun privacy. Zo kwamen er ook meldingen binnen van patiënten die erachter kwamen dat er “ongeautoriseerde inzage” in hun dossier was geweest. “Kan ik die gegevens vanaf 2010 krijgen, zodat ik zelf kan zien wie er inzage heeft?”

De vragen en klachten die binnenkomen bij het Nationale Zorgnummer worden op individuele basis behandeld. Patiënten krijgen persoonlijk advies of antwoord op hun vragen. Patiëntenfederatie Nederland heeft daarbij een Kennisbank waar u antwoorden kunt vinden op veelgestelde vragen rondom digitale zorg. Verder hoopt DigitaleZorgGids met blogs en artikelen meer achtergrondinformatie te bieden over vragen die spelen over digitale zorg. Binnenkort zullen wij onder andere uitgebreid ingaan op het uw digitale medicatiedossier.

 

7 november 2016
430 vragen over het digitale dossier

Er zijn nog geen reacties

Reageren