Veel zorgverleners kunnen deze dienst met succes aanbieden

Robert Leedekerken (33 jaar) is fysiotherapeut en werkt in Amsterdam. Hij biedt samen met zijn collega’s bedrijfsfysiotherapie aan via een videoconsult, als onderdeel van een online platform. “Het grootste voordeel is dat dit altijd en overal kan.”

Vraag naar online platform

"We boden al fysiotherapie, fitness en stoelmassage bij bedrijven aan, waarbij we naar het hoofdkantoor van onze klanten toe gingen. Sommige bedrijven hadden meerdere fysieke locaties waardoor niet alle medewerkers gebruik konden maken van onze faciliteiten. Zo ontstond de vraag naar een online platform. We zijn inmiddels zes jaar bezig om het product verder te ontwikkelen."

"Wij zien sowieso dat er een verschuiving plaatsvindt in de zorg. Zelfredzaamheid wordt steeds belangrijker. Vroeger ging je naar de fysio voor een massage van een half uur, maar nu moet je actief aan je herstel werken. Fysiotherapie op afstand past daar perfect bij."

"Het grootste voordeel is dat dit altijd en overal kan."

Robert Leedekerken

Hoe gaat het in zijn werk?

"Het enige waarover je dient te beschikken, is toegang tot internet. Je gaat naar ons online platform en ziet wanneer we die dag nog plek hebben voor een videoconsult. Binnen vier uur kun je bij ons terecht. We bellen je door middel van een geïntegreerde beeldbelfunctionaliteit in ons platform waarbij we elkaar dus kunnen zien. Je legt je klachten uit en laat zien wat je nog wel of niet kunt. Aan de hand van een triage tool, die we hebben ontwikkeld samen met wetenschappelijke onderzoekers, kunnen we de ernst van de klacht beoordelen en bepalen we hoe de behandeling eruit gaat zien. We kunnen ongeveer 50% van de mensen gelijk helpen door oefeningen op maat aan te bieden via filmpjes op ons online platform. De andere helft moet fysiek onderzocht worden en sturen we door naar een fysiotherapeut bij hen in de buurt. Waarbij we kijken waar ze het beste geholpen kunnen worden met hun specifieke klacht."

"Wanneer we je zelf verder kunnen helpen, maken we een vervolgafspraak. Tijdens dit gesprek, wat in de vorm van een videoconsult of een gewoon telefoongesprek kan, kijken we naar je vorderingen. Je houdt ook zelf bij op ons platform welke opdrachten je al hebt afgerond en welke nog niet. En wat handig is: ook al ben je klaar met je behandeling, de toegang tot je profiel houd je. Altijd fijn om later nog eens de oefeningen terug te kunnen zien."

Online diensten bij andere zorginstellingen

"Wat uiteraard wel van belang is, is dat onze klanten een goede internetverbinding hebben. Nog niet iedereen is klaar voor een videoconsult qua techniek. Sommige mensen hebben wel beeld, maar geen geluid. Maar ook dat is makkelijk op te lossen; het beeld via de computer en het geluid via de telefoon. Nu moeten we alleen nog voor elkaar krijgen dat zorgverzekeraars deze dienst gaan vergoeden. In andere (para)medische beroepen, zoals de GGZ en logopedie, is er al een vergoeding voor e-consulten. Het verbaast ons dat het nog steeds niet geregeld is voor fysiotherapie en andere zorgverleners. Want wij zijn ervan overtuigd dat bijvoorbeeld ook ziekenhuizen, huisartsen en diëtistes deze dienst met succes kunnen aanbieden."

Het huis niet uit

"Het scheelt onze klanten natuurlijk reistijd en ze kunnen meestal dezelfde dag bij ons terecht. Voor degenen die door hun klacht minder mobiel zijn, is dit natuurlijk een uitkomst; je hoeft je huis niet uit. Ook kunnen ze de oefeningen uitvoeren wanneer het hen uitkomt. Daarbij hebben we ruime openingstijden, overdag twee en ’s avonds één shift. En tegenwoordig zijn we ook op zaterdagochtend bereikbaar. Voor mij en mijn collega’s zitten er ook voordelen aan. We werken meestal vanuit ons prachtige kantoor in Amsterdam, maar kunnen ook vanuit huis ons werk doen. Wij zien dus alleen maar voordelen!"

Digitale dienst: Videoconsult
12 mei 2016
Veel zorgverleners kunnen deze dienst met succes aanbieden

Er zijn nog geen reacties

Reageren