Waarom lukt het e-consult (soms) nog niet?

Een e-consult: misschien heeft u er weleens van gehoord. Onder een e-consult verstaan we alle vormen van digitaal contact met uw zorgverlener. Bijvoorbeeld via de e-mail, of de chatfunctie op een website, in een app, zelfmanagement platform of patiƫnten portaal.

Welke vorm het e-consult ook heeft, het idee van deze digitale zorgdienst is dat patiënten onafhankelijk van het tijdstip of de locatie contact kunt hebben met een zorgverlener. Daarnaast heeft men de mogelijkheid om op een eenvoudige manier (minder dringende) klachten of problemen te bespreken of tussen de consulten door vragen te stellen.

Een goed voorbeeld van zo’n e-consult is het platform CoelKids in het LUMC in Leiden. CoelKids is bedoeld voor kinderen en jongvolwassenen met de auto-immuunziekte coeliakie. Voor het LUMC was dit digitaal platform de oplossing om de groeiende stroom van patiënten op te vangen. Kinderen en hun ouders kwamen namelijk van heinde en verre naar de speciale coeliakie-poli van het LUMC en zaten daarvoor soms uren in de auto. Daarom bedacht het LUMC CoelKids. Het grote voordeel van CoelKids: ouders en kinderen kunnen plaats- en tijdonafhankelijk informatie doorgeven aan het LUMC, thuis tests uitvoeren en digitaal de uitslag bespreken. Dat scheelt voor sommige patiënten een lange reis naar het ziekenhuis.

CoelKids: een digitaal platform voor kinderen met de auto-immuunziekte coeliakie

Zeker voor patiënten die vanwege hun aandoening minder mobiel zijn kan een e-consult uitkomst bieden. Bijvoorbeeld voor Wanda (33 jaar). “De rit naar het ziekenhuis is voor mij een flinke onderneming. Ik moet met een speciale taxi waar mijn rolstoel in past en er moet altijd begeleiding mee voor het geval ik een aanval krijg. Van de taxichauffeur kan ik niet verwachten dat hij me een infectie geeft als dat nodig is.” Door het e-consult is Wanda minder afhankelijk van anderen en houdt zij meer energie over voor andere zaken.

Patiënten die te maken hebben met meerdere zorgverleners (in verschillende zorginstellingen) kunnen ook baat hebben bij deze vorm van zorg op afstand. Henk (47 jaar) heeft vanwege zijn ziekte te maken met een fysiotherapeut, twee medisch specialisten en zijn huisarts. “Als ik bij al mijn zorgverleners fysiek langs moet gaan, dan ben ik continu bezig met mijn ziekte, en dat wil ik juist niet. Met mijn verpleegkundige in het Deventer Ziekenhuis heb ik via de mail regelmatig contact. Ik kan hem even snel wat vragen. Als alles goed gaat, kunnen we een regulier consult overslaan. Mijn fysiotherapeut werkt met een app waarin zij oefeningen voor mij klaarzet: dat is helemaal modern. Mijn vragen of problemen kan ik ook digitaal met haar bespreken via de chat-functie in die app.”

Mijn fysiotherapeut werkt met een app waarin zij oefeningen voor mij klaarzet: dat is helemaal modern. Mijn vragen of problemen kan ik ook digitaal met haar bespreken via de chat-functie in die app.

Henk (47 jaar) 

Hoewel het e-consult op papier dus veel voordelen biedt en er allerhande digitale mogelijkheden zijn, kan nog steeds niet iedereen van deze digitale zorgdienst gebruik maken. “Mijn man moet regelmatig voor een controle naar het ziekenhuis”, vertelt Monique (52 jaar). “Die controle is een gesprek van zo’n tien minuten waarin hij wat vragen moet beantwoorden en er af en toe nog een simpele test wordt uitgevoerd. Zo’n gesprek is voor hem alleen veel ingrijpender. We moeten er drie kwartier naar toe rijden, een parkeerplek zoeken, soms nog wachten in het ziekenhuis en dan weer drie kwartier terugrijden. Dat ‘bezoekje’ kost hem zoveel energie, dat hij soms dagen ziek is daarna. Het zou voor ons ideaal zijn als zijn arts de mogelijkheid van een e-consult bood. Helaas voelt die arts geen urgentie om hiermee aan de slag te gaan.”

Een voorbeeld van een e-consult via de huisarts

Bij Liza (23 jaar) is het een ander verhaal. Haar huisarts lijkt een e-consult te bieden, maar dat blijkt in de praktijk tegen te vallen. “Mijn huisarts is vrij modern: hij heeft een patiënten portaal waarop je onder andere online afspraken kunt maken en een herhaalrecept kunt aanvragen. Ook biedt hij een e-consult. Laatst had ik een vraag over een plekje op mijn hand. Het leek me onschuldig, maar ik wilde er toch graag even zijn mening over horen. Omdat ik geen tijd kon vinden om naar het spreekuur te gaan, besloot ik het e-consult uit te proberen. Ik stelde mijn vraag online, helaas kon ik er geen foto bij doen, en wachtte af. Inmiddels zijn we ruim een week later en heb ik nog niets gehoord. Blijkbaar werkt het systeem nog niet. Voor mij zit er niets anders op dan alsnog naar de praktijk te gaan.”

Zelf ervaring met een e-consult? Deel dan hieronder uw ervaringen in een reactie.

Digitale dienst: E-consult
23 februari 2017
Waarom lukt het e-consult (soms) nog niet?

1 reactie

Reageren