Zo werkt het digitale herhaalrecept

Met een lege medicijnverpakking bij de huisarts assistent, direct bij de apotheek of via de herhaalreceptenlijn: er zijn meerdere manieren waarop u een herhaalrecept kunt opvragen voor medicatie waar u langdurig gebruik van moet maken. Steeds vaker bieden huisartsen of apotheken ook de mogelijkheid om uw herhaalrecept online aan te vragen. DigitaleZorgGids nam de proef op de som en vroeg enkele mensen naar hun ervaring met het digitale herhaalrecept.

Ellen (29 jaar) slikt dagelijks pillen voor de ziekte van Crohn. “Afhankelijk van hoeveel medicatie ik per keer meekrijg moet ik ongeveer om de vier maanden terug voor een herhaalrecept.” Dat herhaalrecept kan Ellen op twee manieren krijgen. Als ze op controle is bij de specialist in het Radboudumc kan ze aan het einde naar een herhaalrecept vragen en krijgt ze een papieren recept mee waarmee ze naar de ziekenhuisapotheek gaat. Ellen heeft ook de mogelijkheid om haar verpleegkundige te mailen met het verzoek om een herhaalrecept. Vervolgens kan de verpleegkundige een herhaalrecept opstellen, dit door de arts laten ondertekenen en doorsturen naar de apotheek. Dan ligt de medicatie daar vervolgens voor haar klaar, meestal binnen een dag of twee.

Het patiënten portaal van het Radboudumc biedt volgens Ellen nog niet de mogelijkheid om een herhaalrecept aan te vragen. “Verder is het super uitgebreid”. Op de site van de ziekenhuisapotheek zag Ellen wel een e-mailadres staan waar je een herhaalrecept naartoe kunt mailen, maar die functie heeft ze nog niet uitgeprobeerd. “Dat lijkt me wel praktisch, dan hoef ik alleen nog naar de apotheek om mijn medicijnen op te halen.” Voorheen was de lange wachttijd bij de apotheek ook nog een groot bezwaar, vertelt Ellen. “Inmiddels hebben ze kluisjes waar het herhaalrecept in klaar wordt gelegd. Zo hoef ik in ieder geval niet oneindig lang op mijn beurt te wachten.”

De huisarts biedt het niet

Robert (41 jaar) heeft in het verleden weleens epileptische aanvallen gehad en slikt daarvoor nog steeds dagelijks medicijnen. Een keer in de drie maanden moet hij voor een herhaalrecept naar de huisarts. Dat kan bij zijn huisarts op twee manieren: je neemt een lege medicijnverpakking mee naar de assistente, of je belt tussen acht en negen ’s ochtends de herhaalreceptlijn. In beide gevallen geeft de huisarts het herhaalrecept direct door aan de apotheek en kun je het de volgende dag ophalen. “Ik vind het erg omslachtig”, vertelt Robert.

“Langskomen of bellen op gezette tijden komt vaak genoeg niet uit, ik zou mijn medicijnen veel liever op mijn eigen tijd online aanvragen. Het is toch iedere keer hetzelfde recept!”

Robert’s huisarts biedt niet de mogelijkheid om online een herhaalrecept aan te vragen. “Ik heb het aan hem nagevraagd, maar hij gaf aan dat patiënten daar volgens hem geen behoefte aan hebben. Ik was de eerste die ernaar vroeg.”

Via het patiëntportaal

Celine (18 jaar) moet eens in de drie maanden voor een herhaalrecept van de anticonceptiepil naar de huisarts. “Bij mijn vorige huisarts deed ik dat altijd telefonisch, maar ik vond dat toch wat ongemakkelijk met die onuitspreekbare naam van de pil.” Sinds Celine van huisarts gewisseld is kan ze gebruik maken van het patiënten portaal dat haar nieuwe huisarts biedt. “Ik heb me aan moeten melden om gebruik te maken van het portaal en heb sindsdien een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee ik in kan loggen. Iedere keer als ik gebruik wil maken van een van de online diensten van mijn huisarts – een e-consult, online een afspraak maken of een herhaalrecept aanvragen – krijg ik een code toegestuurd via de mail. Zodra ik die code heb ingevuld kan ik in het systeem.”

In het portaal ziet Celine een overzicht van de aan haar voorgeschreven medicatie, in haar geval alleen de anticonceptiepil. “In mijn medicatieoverzicht kan ik het recept dat ik opnieuw wil bestellen aanvinken. Die voeg ik daarmee toe aan mijn ‘Aanvraaglijst’. Als ik op aanvragen klik, krijgt de huisartsassistente daar een bericht van. Als er geen bijzonderheden zijn – wat bij mijn pil in principe het geval is – dan gaat het direct door naar de apotheek. Als ik het voor twaalf uur aanvraag, dan wordt mijn verzoek diezelfde dag nog verwerkt en ligt mijn pil de dag erna bij de apotheek.”

Lekkere wandeling

Monique (61 jaar) gebruikt medicatie voor een te hoge bloeddruk en hartritmestoornis. Voor haar doet het er niet toe wat haar huisarts of apotheek aan digitale diensten bieden. “Ik heb niets met computers of smartphones. Daarnaast geniet ik juist van die wandeling naar het gezondheidscentrum en vind ik de aanspraak die ik heb bij de apotheek gezellig. Ik zou dat niet willen missen.”

Heeft u weleens een online herhaalrecept aangevraagd? Deel uw ervaring hier.

 

 

3 reacties

Reageren