E-consult: voordelen

Er zijn meerdere redenen te noemen waarom een e-consult ten opzichte van een telefonisch of een fysiek consult uitkomst biedt. Om te beginnen kun je waar en wanneer je maar wil je vraag stellen aan een zorgverlener: of dat nu vanaf je vakantieadres is of op zondagavond laat. Je krijgt in de meeste gevallen niet direct een antwoord (veel zorgverleners hanteren een maximale reactietijd van drie dagen), maar je hoeft niet te wachten tot de praktijk open is of vanaf je vakantieadres een kwartier in de wacht te hangen met het ziekenhuis. 

In principe staat er vijftien minuten voor een regulier consult bij de huisarts. Het kan zijn dat je door de tijdsdruk of vanwege de spanning vragen vergeet of klachten over het hoofd ziet. Bij een e-consult heb je geen haast en kun je rustig nadenken over hetgeen dat je wil bespreken met je zorgverlener. Daarnaast heb je alle informatie op papier, zodat je de dingen die je met jouw arts of verpleegkundige besproken heeft nog eens terug kunt lezen. 

Een e-consult kan ook achteraf handig zijn, als je bijvoorbeeld vergeten bent om bepaalde zaken te bespreken of te vragen tijdens het consult. 

Plus: een e-consult is laagdrempelig. Als er onderwerpen zijn waar je liever niet over spreekt met je huisarts of waarvoor je liever niet fysiek langsgaat, kan het fijn zijn om op afstand met elkaar te communiceren. Vanachter je computer of tablet praat je mogelijk gemakkelijker over bepaalde onderwerpen waar je zich misschien voor schaamt.