Gedragscode gebruikers bij het plaatsen van een ervaring

Op digitalezorggids.nl kun je jouw persoonlijke ervaring met je PGO delen met andere mensen. Daarmee help je ze bij het kiezen van een PGO die bij hen past. En PGO-leveranciers weten dankzij jouw ervaring wat goed gaat en wat beter kan.

Een veilige omgeving

Digitalezorggids.nl is een veilige omgeving voor patiënten én PGO-leveranciers. Daarom hanteren we een gedragscode voor het plaatsen van ervaringen. Ervaringsverhalen op digitalezorggids.nl moeten aan de volgende regels voldoen:

  1. Beoordeel de PGO alleen op basis van jouw eigen ervaringen met de PGO. Beoordeel de PGO dus niet op basis van ervaringen die je van anderen hebt gehoord.
  2. Je hebt de PGO minimaal één keer gebruikt in de afgelopen drie maanden.
  3. Schrijf uitsluitend over ervaringen met deze PGO. Deze ervaringen zijn van maximaal een halfjaar geleden.
  4. Gebruik alleen hoofdletters wanneer nodig, zet maximaal één uitroepteken achter een zin en vermijd het gebruik van emoticons.
  5. Houd je aan fatsoensnormen. Wij plaatsen geen waarderingen met onfatsoenlijk taalgebruik, bedreigingen, oproepen tot actie, scheldwoorden, godslastering en discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras of geslacht.
  6. Beschrijf feiten of ervaringen in jouw waardering en geen vermoedens. Wij plaatsen geen suggesties over of beschuldigingen van strafbare feiten zoals mishandeling, fraude en oplichting.
  7. Een ervaring mag geen persoonlijke gegevens bevatten, zoals namen, e-mailadressen, telefoonnummers of adressen. Zet geen reclame, spam en links naar andere websites in je ervaring.
  8. Plaats een ervaring met een geldig e-mailadres. Wij willen contact met je kunnen opnemen over jouw ervaring, bijvoorbeeld om ondersteuning te bieden bij een vraag of om je op de hoogte te brengen van een reactie op jouw ervaring. Gebruik daarom een e-mailadres waarop je goed bereikbaar bent. Plaats een ervaring dus niet met een tijdelijk e-mailadres.
  9. Schrijf per PGO niet meer dan één waardering per halfjaar.
  10. Jouw ervaring kan worden afgekeurd of verwijderd door onze redactie omdat de leverancier niet voldoet aan de spelregels voor PGO-leveranciers.

Deze gedragscode is voor het laatst gewijzigd op 01 juni 2023.

Richtlijnen ervaringen

  • Probeer eerlijk, opbouwend en duidelijk te zijn wanneer je jouw ervaring beschrijft.
  • Hoe duidelijker je bent, hoe groter de kans dat anderen jouw ervaring nuttig zullen vinden.
  • Denk evenveel na over de voordelen en nadelen die je hebt ervaren.
  • Controleer of jouw tekst begrijpelijk is voordat je jouw ervaring indient.
  • Heb je een negatieve ervaring gehad? Probeer dan op een kalme en duidelijke manier uit te leggen waarom.
  • Gebruik alleen hoofdletters en uitroeptekens wanneer het echt nodig is.
  • Probeer niet iets te benadrukken door hetzelfde woord direct achter elkaar te herhalen (bijvoorbeeld 'slecht slecht slecht').

Toetsing

Voordat de redactie jouw ervaring op digitalezorggids.nl plaatst, toetst ze of deze aan de gedragscode voldoet. Je krijgt ook bericht als je ervaring is geplaatst.
Wij kunnen maatregelen nemen tegen oneigenlijke ervaringen, dit zijn ervaringsverhalen die niet zijn gebaseerd op eigen ervaringen. Daar zijn anderen niet mee geholpen. Zie ons beleid oneigenlijke ervaringen.

Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor de inhoud van jouw ervaring, ook nadat de redactie de ervaring heeft getoetst en online heeft geplaatst.

De redactie van digitalezorggids.nl behoudt zich te allen tijde het recht voor om jouw ervaring niet te plaatsen of zonder kennisgeving te verwijderen.

Meer weten?