Heeft jouw ziekenhuis al een patiëntportaal?

Een aantal jaar geleden had nog bijna geen enkel ziekenhuis een patiëntportaal. Maar de ziekenhuizen zijn met een inhaalslag bezig. In 2015 hadden 22 van de 82 ziekenhuizen een patiëntportaal, bleek uit onderzoek van Nictiz. Maar wat kun je er nu precies mee, welke ziekenhuizen gebruiken er een en wat zijn de verschillen tussen de portalen?

Wat kan je met een patiëntportaal?

Een portaal is een onderdeel van de website van jouw ziekenhuis. In deze beveiligde omgeving kun je inloggen om zo toegang te krijgen tot je medische gegevens. Zo kun je alle onderzoeksuitslagen inzien en alles thuis nog eens rustig nalezen. Daarnaast kun je ook andere zaken regelen, zoals het maken van een online afspraak.

Alleen blijken de mogelijkheden binnen een patiëntportaal per ziekenhuis te verschillen volgens het onderzoek van Nictiz. Binnen het ene portaal heb je alleen inzicht in een aantal administratieve gegevens, terwijl je in het andere portaal ook jouw vragen kan stellen aan een arts via een e-consult. En in sommige gevallen kun je alleen je medische gegevens bekijken, in andere gevallen ook aanvullen en wijzigen. De meest uitgebreide mogelijkheden worden aangeboden via academische ziekenhuizen. 

Onderzoek Nictiz: toegankelijk en functionaliteiten verschillen per patiëntportaal

De meeste patiënten weten niet dat hun ziekenhuis een portaal heeft. Daarom is het belangrijk dat dit wordt gecommuniceerd, samen met een duidelijke gebruiksaanwijzing. Juist de algemene ziekenhuizen blijken dit beter geregeld te hebben dan academische ziekenhuizen.

Veel ziekenhuizen hebben pas vanaf 2015 een patiëntportaal. De ziekenhuizen die in de jaren ervoor al een portaal hadden, hebben weinig nieuwe functionaliteiten toegevoegd, volgens onderzoek van M&I Partners. Alleen het zelf bijhouden van medicatie en het aanvragen van herhaalrecepten binnen het portaal kwam er bij een aantal ziekenhuizen als functionaliteit bij.

De vraag die nu opkomt is waarom patiëntportalen niet zo hoog op de prioriteitenlijst van zorgverleners staan? Tenslotte zorgt het niet alleen voor gemak bij de patiënt, maar ook bij zorgverleners. Volgens hetzelfde onderzoek komt dat omdat zorgverleners nog teveel nadelen zien. Op juridisch vlak: als de patiënt zelf gegevens in kan voeren, wie is dan eigenaar daarvan? Privacy: hoe garanderen we de veiligheid van de medische gegevens? Financieel: hoe wordt de tijd die we aan de patiënt besteden vergoed? Technisch: weinig tijd om zich in het systeem te verdiepen. En procesmatig: bang om de controle over het proces te verliezen. Het kost dus nog wel wat inspanning om alle zorgverleners mee te krijgen. Maar er zijn ook ziekenhuizen die voorop lopen en andere willen niet achterblijven.

Welke ziekenhuizen hebben een patiëntportaal?

Via Hoeonlineisjouwziekenhuis.nl kun je zien of jouw ziekenhuis een patiëntenportaal heeft en welke functies dit portaal heeft.

Wil je meer lezen?

Eén van de patiëntportalen hebben we uitgebreid beschreven in een blog