Oogaandoeningen Apps en Websites

Wat vindt de Oogvereniging?

Ellen van Herk van de Oogvereniging: “eHealth staat bij ons sterk op de radar, maar we hebben het wel iets breder getrokken. Het gaat niet alleen om digitale zorg, maar om digitale toegankelijkheid in algemene zin. Smartphones hebben spraaksoftware en op pc’s kan speciale spraak- of vergrotingssoftware geïnstalleerd worden, maar niet elke site of elke app is zomaar toegankelijk voor die software. Wij zijn er alert op dat onze doelgroep privézaken, zoals het gebruik van overheidsdiensten, belastingaangiften of inzage in het medische dossier, zelfstandig (zonder hulp) kunnen regelen. Daarvoor is die digitale toegankelijkheid belangrijk.”

We houden het aanbod van nieuwe apps en wearables wel in de gaten. We worden dagelijks gebeld voor patiënten met vragen over bruikbare apps. “De Ooglijn is de grootste informatielijn voor mensen met een oogaandoening. Een deel is medische vragen, maar een groot deel van de gesprekken gaat ook over (digitale) hulpmiddelen voor bijvoorbeeld lezen, autorijden of internetnetten”, zegt Van Herk.

Er komen per jaar wel een paar nieuwe innovatieve producten op de markt, vertelt Van Herk. “Het is soms wel de vraag hoeveel mensen er in de praktijk gebruik van zullen of kunnen maken, bijvoorbeeld vanwege de hoge kosten of de uitvoering van zo’n apparaat. Wij gaan ook geen bindend advies geven of producten aanraden. We geven in ons blad OOG alleen weleens een overzicht van apps of kleurendetectoren en zeggen ‘hier kunt u bij gebaat zijn’.”