Veelgestelde vragen

Algemeen

Van wie is DigitaleZorgGids?

DigitaleZorgGids is een website van Patiëntenfederatie Nederland. Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt ruim 160 patiënten- en consumentenorganisaties en maakt zich sterk voor alle mensen die zorg nodig hebben, nu of in de toekomst. Wij geven patiënten een stem: in de spreekkamer, in de politiek, bij de zorgverzekeraar en in het nieuws. Op basis van de ervaringen van patiënten zorgen we dat de zorg steeds beter aansluit bij hun wensen.

Het digitaal zorgproduct dat ik gebruik staat niet op DigitaleZorgGids. Wat nu?

U kunt uw digitaal zorgproduct aanmelden door een mail te sturen naar redactie@digitalezorggids.nl. Wij streven ernaar om uw aanmelding binnen vijf werkdagen te verwerken. Mocht het aangemelde product geschikt worden bevonden, dan wordt deze direct op de website geplaatst en staat uw digitaal zorgproduct op de site. Dan kunnen u en andere patiënten, zorgexperts en zorgverleners het product reviewen met sterren en een toelichting. Uw aanmelding maakt DigitaleZorgGids weer completer.

Wie mogen reviews schrijven?

De reviews mogen geschreven worden door patiënten, zorgverleners en zorgexperts die het digitaal zorgproduct zelf gebruikt hebben (of door iemand die hen daarbij heeft ondersteund). Elke poging om de bezoeker/lezer te misleiden, te beïnvloeden of zich voor iemand anders uit te geven, wordt gezien als een oneigenlijke review waartegen wij zullen optreden.

Wat is het verschil tussen een zorgexpert en een gebruiker?

We maken onderscheid tussen twee gebruikers: patiënten en zorgverleners die een digitaal zorgproduct gebruiken. Een zorgexpert is bijvoorbeeld een zorgverlener met kennis over of ervaring met eHealth(toepassingen), een beleidsmaker eHealth of een onderzoeker of docent eHealth (academisch en hogeschool). Of iemand die gespecialiseerd is op het gebied van privacy, veiligheid, standaarden, interactive/persuasive/technisch design of ontwikkeling met gebruikers etc. rondom eHealth. Of een patiënt die (bijvoorbeeld via een patiëntenvereniging) in staat is tot een expertmening over eHealth(toepassingen). Wilt u in aanmerking komen voor de rol van zorgexpert binnen DigitaleZorgGids? Stuur dan een mail naar redactie@digitalezorggids.nl. We komen graag met u in contact.

Over uw review

Wat is een review?

Een review bestaat uit ‘sterren’ en een tekst waarin u uw ervaringen met een digitaal zorgproduct kort beschrijft. Door het aantal sterren toe te lichten, wordt uw review extra nuttig voor anderen. Zij kunnen hiermee beter bepalen of een digitaal zorgproduct goed bij hen past. Of juist niet. Zo vindt iedereen gemakkelijk een geschikt product.

Hoe schrijf ik een review?

Via de digitale zorgdiensten vindt u de digitale zorgproducten die eronder vallen. Wanneer u bijvoorbeeld op ‘e-consult’ heeft geklikt, ziet u welke producten er zijn voor e-consult. Als u op één van deze producten klikt, staat bovenaan de productpagina ‘schrijf review’. Er opent nu een reviewformulier.

Bent u een zorgexpert en wilt u een zorgproduct reviewen? Dan dient u eerst in te loggen. Op uw profielpagina ziet u achter ‘expert reviews’, ‘schrijf review’ staan. Als u daarop klikt, krijgt u een overzicht van de zorgproducten. Nadat u een keuze heeft gemaakt, opent het reviewformulier. Het is belangrijk dat u het aantal sterren toelicht met concrete ervaringen en feiten. Wanneer u een patiënt bent, bijvoorbeeld: via een e-consult komt mijn vraag direct bij de juiste arts terecht en ontvang ik binnen een dag een reactie. Of als zorgverlener: ik mis het face-to-face contact met mijn patiënten tijdens een e-consult.

Als u uw review heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u een bevestigingsmail. Om zeker te weten dat de review van u afkomstig is, vragen we u op de bevestigingslink in dit mailtje te klikken.

Onze onafhankelijke redactie leest alle reviews en keurt ze goed, als ze voldoen aan onze gedragscode. Zo houden we de website betrouwbaar. Ons streven is om binnen één werkdag goedgekeurde reviews op DigitaleZorgGids te plaatsen. U krijgt hier een bericht over. U vult ook gegevens als uw naam en e-mailadres in. Deze gegevens komen nooit op de website en geven we zonder uw toestemming niet door aan anderen. Hetzelfde geldt voor uw IP-adres. Lees meer over hoe wij omgaan met uw gegevens in de privacyverklaring.

Hoe beoordeelt DigitaleZorgGids mijn review?

Wij lezen alle ingezonden reviews en toetsen ze aan de gedragscode. Hierin staat bijvoorbeeld dat de review over een recente ervaring moet gaan (niet langer dan één jaar geleden) en dat we geen reviews met scheldwoorden en dergelijke plaatsen. Ook controleren we op IP- en e-mailadres. Onder meer om te kijken of een producteigenaar niet een review over zijn eigen digitaal zorgproduct schrijft. Wij plaatsen uw review als deze aan de gedragscode voldoet en de IP- en e-mailadrescontrole doorstaat. U krijgt hier bericht van. Als wij uw review (nog) niet kunnen plaatsen, krijgt u tips om uw review aan te passen.

Waarom is mijn review niet zichtbaar?

We plaatsen reviews binnen één werkdag. Is uw review nog niet geplaatst? Dan kan dit drie redenen hebben:

  1. U heeft (nog) niet op de bevestigingslink in de mail geklikt, die u heeft ontvangen na het plaatsen van uw review.
  2. Uw review voldoet (nog) niet aan de gedragscode. In een mailbericht leggen wij uit hoe u uw review kunt aanpassen.
  3. Een enkele keer komt het voor dat het iets langer duurt voordat wij een review kunnen goedkeuren. Bijvoorbeeld omdat we de inhoud intern moeten overleggen voordat wij de review kunnen goedkeuren.  

Ik heb een review ingestuurd, maar ik heb geen bevestigingslink gekregen. Hoe kan dit?

Misschien is de mail met de bevestigingslink in uw spam beland. Als het bericht niet in de map ‘ongewenste e-mail’ staat, dan is er iets niet goed gegaan bij het verzenden van uw review. Vul dan opnieuw uw review in.

Hoelang duurt het voordat mijn review online staat?

Uw review staat in principe binnen één werkdag op DigitaleZorgGids. Omdat wij alle reviews eerst lezen en toetsen aan onze gedragscode, is een review niet direct zichtbaar op de website.

Ik heb een klacht over het digitaal zorgproduct. Wat kan ik daarmee doen?

U kunt uw negatieve ervaringen met een digitaal zorgproduct vermelden in uw review. U kunt uw klacht ook kwijt bij de producteigenaar van het digitaal zorgproduct. Bedenk wel dat de zorgverlener die het digitaal zorgproduct aanbiedt, niet altijd de ontwikkelaar van het digitaal zorgproduct is. Uw zorgverlener kan u waarschijnlijk wel verder helpen met uw klacht. Indien u een klacht heeft over de privacy van een digitaal zorgproduct, adviseren wij u om contact op te nemen met de Autoriteit Persoonsgegevens 

Waarom kan ik als patiënt bij de review aangeven voor welke aandoening ik het digitaal zorgproduct heb gebruikt?

Deze informatie kan uw review nog waardevoller maken. Patiënten met dezelfde aandoening kunnen uw ervaring lezen en zo nog beter hun keuze voor een digitaal zorgproduct maken. Zorgverleners kunnen uw ervaring gebruiken om te kijken welk digitaal zorgproduct het beste bij een specifieke aandoening past. De vraag over aandoening/behandeling is niet verplicht. U hoeft hier dus niet per se iets in te vullen.

Waarom kan ik als zorgverlener bij de review aangeven wat mijn specialisatie is?

Deze informatie kan uw review nog waardevoller maken. Patiënten en andere zorgverleners kunnen uw ervaring lezen en zo nagaan welk digitaal zorgproduct bij welke specialisatie past. Zo kunnen ze nog beter hun keuze voor een digitaal zorgproduct maken. De vraag over uw specialisatie is niet verplicht. U hoeft hier dus niet per se iets in te vullen.

Over uw privacy

Is mijn review anoniem?

Alle reviews worden anoniem op de website geplaatst. Uw naam en e-mailadres zijn alleen bekend bij de redactie van DigitaleZorgGids. We gebruiken uw gegevens om u een bericht te kunnen sturen.

Ik kan alleen een review insturen als ik mijn e-mailadres invul. Waar gebruiken jullie mijn e-mailadres voor?

Wij gebruiken uw e-mailadres om u een bevestigingsmail te sturen. Ook laten we u per mail weten of uw review is geplaatst. En als wij nog een vraag hebben over uw review, dan mailen wij u ook. Verder gebruiken wij uw e-mailadres om te controleren of u niet per ongeluk meerdere keren hetzelfde digitaal zorgproduct heeft gewaardeerd. Uw gegevens komen nooit op DigitaleZorgGids en worden nooit zonder uw toestemming aan anderen doorgegeven. Lees meer over hoe wij omgaan met uw gegevens in de privacyverklaring.

Krijgt de producteigenaar een seintje als ik een review heb geschreven over zijn digitaal zorgproduct?

Uw review is anoniem, waardoor de producteigenaar niet kan weten dat u een review heeft geplaatst.

Over de blogs

Hoe kan ik blogger worden?

Wilt u op regelmatige basis uw kennis en ervaring delen om mee te helpen aan de verdere ontwikkeling van eHealth in Nederland? Bent u bijvoorbeeld e-patiënt, zorgverlener of wetenschapper of werkt u voor een patiëntenorganisatie of zorginstelling? Of bent u ontwikkelaar, trendwatcher, futuroloog, innovator of adviseur, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, veiligheid, standaarden, interactive/persuasive/technisch design? Dan bent u welkom als blogger op DigitaleZorgGids! Stuur een mail met uw motivatie en/of relevante ervaring naar redactie@digitalezorggids.nl, dan praten we graag met u verder over de mogelijkheden.