Veelgestelde vragen

Algemeen

Van wie is DigitaleZorgGids?

DigitaleZorgGids is een website van Patiëntenfederatie Nederland. Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt ruim 200 patiëntenorganisaties en maakt zich sterk voor alle mensen die zorg nodig hebben, nu of in de toekomst. Wij geven patiënten een stem: in de spreekkamer, in de politiek, bij de zorgverzekeraar en in het nieuws. Op basis van de ervaringen van patiënten zorgen we dat de zorg steeds beter aansluit bij hun wensen.

Het digitaal zorgproduct dat ik gebruik staat niet op DigitaleZorgGids. Wat nu?

Je kan jouw digitaal zorgproduct aanmelden door een mail te sturen naar redactie@digitalezorggids.nl. Wij streven ernaar om je aanmelding binnen vijf werkdagen te verwerken. Mocht het aangemelde product geschikt worden bevonden, dan wordt deze direct op de website geplaatst en staat jouw digitaal zorgproduct op de site. Dan kunnen jij en andere patiënten, zorgexperts en zorgverleners het product reviewen met sterren en een toelichting. Jouw aanmelding maakt DigitaleZorgGids weer completer.

Wie mogen reviews schrijven?

De reviews mogen geschreven worden door patiënten, zorgverleners en zorgexperts die het digitaal zorgproduct zelf gebruikt hebben (of door iemand die hen daarbij heeft ondersteund). Elke poging om de bezoeker/lezer te misleiden, te beïnvloeden of zich voor iemand anders uit te geven, wordt gezien als een oneigenlijke review waartegen wij zullen optreden.

Wat is het verschil tussen een zorgexpert en een gebruiker?

We maken onderscheid tussen twee gebruikers: patiënten en zorgverleners die een digitaal zorgproduct gebruiken. Een zorgexpert is bijvoorbeeld een zorgverlener met kennis over of ervaring met eHealth(toepassingen), een beleidsmaker eHealth of een onderzoeker of docent eHealth (academisch en hogeschool). Of iemand die gespecialiseerd is op het gebied van privacy, veiligheid, standaarden, interactive/persuasive/technisch design of ontwikkeling met gebruikers etc. rondom eHealth. Of een patiënt die (bijvoorbeeld via een patiëntenvereniging) in staat is tot een expertmening over eHealth(toepassingen). Wil je in aanmerking komen voor de rol van zorgexpert binnen DigitaleZorgGids? Stuur dan een mail naar redactie@digitalezorggids.nl. We komen graag met je in contact.

Over je review

Wat is een review?

Een review bestaat uit ‘sterren’ en een tekst waarin je jouw ervaringen met een digitaal zorgproduct kort beschrijft. Door het aantal sterren toe te lichten, wordt je review extra nuttig voor anderen. Zij kunnen hiermee beter bepalen of een digitaal zorgproduct goed bij hen past. Of juist niet. Zo vindt iedereen gemakkelijk een geschikt product.

Hoe schrijf ik een review?

Via de digitale zorgdiensten vind je de digitale zorgproducten die eronder vallen. Wanneer je bijvoorbeeld op ‘e-consult’ hebt geklikt, zie je welke producten er zijn voor e-consult. Als je op één van deze producten klikt, staat bovenaan de productpagina ‘schrijf review’. Er opent nu een reviewformulier.

Ben je een zorgexpert en wil je een zorgproduct reviewen? Dan dien je eerst in te loggen. Op je profielpagina zie je achter ‘expert reviews’, ‘schrijf review’ staan. Als je daarop klikt, krijg je een overzicht van de zorgproducten. Nadat je een keuze hebt gemaakt, opent het reviewformulier. Het is belangrijk dat je het aantal sterren toelicht met concrete ervaringen en feiten. Wanneer je een patiënt bent, bijvoorbeeld: via een e-consult komt mijn vraag direct bij de juiste arts terecht en ontvang ik binnen een dag een reactie. Of als zorgverlener: ik mis het face-to-face contact met mijn patiënten tijdens een e-consult.

Als je jouw review heeft ingevuld en verzonden, ontvang je een bevestigingsmail. Om zeker te weten dat de review van je afkomstig is, vragen we je op de bevestigingslink in dit mailtje te klikken.

Onze onafhankelijke redactie leest alle reviews en keurt ze goed, als ze voldoen aan onze gedragscode. Zo houden we de website betrouwbaar. Ons streven is om binnen één werkdag goedgekeurde reviews op DigitaleZorgGids te plaatsen. Je krijgt hier een bericht over. Je vult ook gegevens als je naam en e-mailadres in. Deze gegevens komen nooit op de website en geven we zonder je toestemming niet door aan anderen. Hetzelfde geldt voor je IP-adres. Lees meer over hoe wij omgaan met je gegevens in de privacyverklaring.

Hoe beoordeelt DigitaleZorgGids mijn review?

Wij lezen alle ingezonden reviews en toetsen ze aan de gedragscode. Hierin staat bijvoorbeeld dat de review over een recente ervaring moet gaan (niet langer dan één jaar geleden) en dat we geen reviews met scheldwoorden en dergelijke plaatsen. Ook controleren we op IP- en e-mailadres. Onder meer om te kijken of een producteigenaar niet een review over zijn eigen digitaal zorgproduct schrijft. Wij plaatsen je review als deze aan de gedragscode voldoet en de IP- en e-mailadrescontrole doorstaat. Je krijgt hier bericht van. Als wij je review (nog) niet kunnen plaatsen, krijg je tips om je review aan te passen.

Waarom is mijn review niet zichtbaar?

We plaatsen reviews binnen één werkdag. Is je review nog niet geplaatst? Dan kan dit drie redenen hebben:

  1. Je hebt (nog) niet op de bevestigingslink in de mail geklikt, die je hebt ontvangen na het plaatsen van je review.
  2. Je review voldoet (nog) niet aan de gedragscode. In een mailbericht leggen wij uit hoe je jouw review kan aanpassen.
  3. Een enkele keer komt het voor dat het iets langer duurt voordat wij een review kunnen goedkeuren. Bijvoorbeeld omdat we de inhoud intern moeten overleggen voordat wij de review kunnen goedkeuren.  

Ik heb een review ingestuurd, maar ik heb geen bevestigingslink gekregen. Hoe kan dit?

Misschien is de mail met de bevestigingslink in je spam beland. Als het bericht niet in de map ‘ongewenste e-mail’ staat, dan is er iets niet goed gegaan bij het verzenden van je review. Vul dan opnieuw je review in.

Hoelang duurt het voordat mijn review online staat?

Je review staat in principe binnen één werkdag op DigitaleZorgGids. Omdat wij alle reviews eerst lezen en toetsen aan onze gedragscode, is een review niet direct zichtbaar op de website.

Ik heb een klacht over het digitaal zorgproduct. Wat kan ik daarmee doen?

Je kan jouw negatieve ervaringen met een digitaal zorgproduct vermelden in je review. Je kan je klacht ook kwijt bij de producteigenaar van het digitaal zorgproduct. Bedenk wel dat de zorgverlener die het digitaal zorgproduct aanbiedt, niet altijd de ontwikkelaar van het digitaal zorgproduct is. Jouw zorgverlener kan je waarschijnlijk wel verder helpen met je klacht. Indien je een klacht hebt over de privacy van een digitaal zorgproduct, adviseren wij je om contact op te nemen met de Autoriteit Persoonsgegevens 

Waarom kan ik als patiënt bij de review aangeven voor welke aandoening ik het digitaal zorgproduct heb gebruikt?

Deze informatie kan je review nog waardevoller maken. Patiënten met dezelfde aandoening kunnen je ervaring lezen en zo nog beter hun keuze voor een digitaal zorgproduct maken. Zorgverleners kunnen je ervaring gebruiken om te kijken welk digitaal zorgproduct het beste bij een specifieke aandoening past. De vraag over aandoening/behandeling is niet verplicht. Je hoeft hier dus niet per se iets in te vullen.

Waarom kan ik als zorgverlener bij de review aangeven wat mijn specialisatie is?

Deze informatie kan je review nog waardevoller maken. Patiënten en andere zorgverleners kunnen jouw ervaring lezen en zo nagaan welk digitaal zorgproduct bij welke specialisatie past. Zo kunnen ze nog beter hun keuze voor een digitaal zorgproduct maken. De vraag over uw specialisatie is niet verplicht. Je hoeft hier dus niet per se iets in te vullen.

Over je privacy

Is mijn review anoniem?

Alle reviews worden anoniem op de website geplaatst. Je naam en e-mailadres zijn alleen bekend bij de redactie van DigitaleZorgGids. We gebruiken je gegevens om u een bericht te kunnen sturen.

Ik kan alleen een review insturen als ik mijn e-mailadres invul. Waar gebruiken jullie mijn e-mailadres voor?

Wij gebruiken je e-mailadres om je een bevestigingsmail te sturen. Ook laten we je per mail weten of je review is geplaatst. En als wij nog een vraag hebben over je review, dan mailen wij je ook. Verder gebruiken wij je e-mailadres om te controleren of je niet per ongeluk meerdere keren hetzelfde digitaal zorgproduct heeft gewaardeerd. Je gegevens komen nooit op DigitaleZorgGids en worden nooit zonder uw toestemming aan anderen doorgegeven. Lees meer over hoe wij omgaan met je gegevens in de privacyverklaring.

Krijgt de producteigenaar een seintje als ik een review heb geschreven over zijn digitaal zorgproduct?

Je review is anoniem, waardoor de producteigenaar niet kan weten dat je een review heeft geplaatst.