Uitleg top 5 en ervaringsverhalen

Hoe ontstaat de top 5 beste apps en middelen in de digitalezorggids.nl? En waarom staat mijn app hier niet tussen? Deze vragen kreeg de redactie regelmatig binnen na de lancering van de vernieuwde website. In dit artikel leggen we uit hoe de digitalezorggids.nl te werk gaat.

Voor de herontwikkeling van de nieuwe digitalezorggids.nl hebben wij verschillende patiëntenorganisaties benaderd. Samen met hen wilden wij inhoud ontwikkelen voor de pagina 'Apps en meer'. De organisaties die meewerkten, verspreidden een vragenlijst onder hun achterban. Met vragen als:  

  • Welke apps, websites of digitale apparaten gebruik jij specifiek voor jouw aandoening? 
  • Wat is jouw top 5 beste apps, websites en/of digitale middelen?  
  • Voor welke thema’s zou je graag een overzicht zien van aanbevolen apps, website en digitale apparaten? 

Daarnaast konden mensen die de vragenlijst invulden hun contactgegevens achterlaten voor een interview. Zo hebben wij de ervaringsverhalen opgehaald.   

Apps, websites en digitale apparaten  

De top 5 per aandoening of thema is een top 5 met zowel apps als digitale apparaten. Allemaal genoemd in de vragenlijsten en interviews. Sommige apps zijn verbonden aan een portaal of platform van bijvoorbeeld een zorgaanbieder. De apparaten kun je pas gebruiken na aanschaf. Toch zetten we deze digitale middelen allemaal in de top 5 omdat ze handelingsperspectief bieden voor mensen met een chronische aandoening. De top 5 staat overigens in willekeurige volgorde. 

We blijven ontwikkelen en updaten 

We blijven de site verder aanvullen en ontwikkelen met meer aandoeningen, thema’s en nieuwe apps. Voor nieuwe apps zetten we jaarlijks opnieuw een vragenlijst uit. Voor input voor andere aandoeningen zijn we in contact met diverse patiëntenorganisaties. 

Lees ook:
Digitalezorggids.nl belicht digitale zorg vanuit de ervaringen van patiënten