Kennisartikel

Meer bewegen

Ook bewegen hoort bij een gezonde leefstijl. Van bewegen krijg je meer energie, een betere lichaamshouding en je loopt minder risico op overgewicht. Er zijn tal van apps die jou helpen in beweging te komen zoals sportapps en fitnessapps. Maar rustig wandelen is ook gezond én leuk. Zeker met een app met leuke routes.

Stappenteller

De richtlijn is om zo’n 10.000 stappen per dag te zetten. De meeste mensen halen dat niet. Een stappenteller of bewegingstracker is dan een goed hulpmiddel. Je ziet per dag precies hoeveel je beweegt. Dat motiveert je bijvoorbeeld om de trap te kiezen in plaats van de lift. Of ’s avonds nog een wandelingetje in de buurt te maken na het eten. Er bestaan veel soorten stappentellers. Je hebt onder meer polshorloges, smartphone-apps en simpele apparaten die je aan je broek kunt vastmaken.

Fitbit

Een fitbit is een horloge dat je activiteit meet en helpt om je gezondheid te verbeteren: hoeveel beweeg je? Hoe hoog is je hartslag? Hoeveel calorieën heb je verbrand? Hoe goed heb je geslapen. Een activity tracker in je telefoon kan dat soort dingen meten. Er zijn verschillende modellen te koop.

Bewegingsapps

Er zijn verschillende soorten apps die je motiveren om meer of beter te bewegen. Met fitness-apps kun je thuis oefeningen doen. Andere apps houden bij hoeveel je per dag beweegt. Vaak registeren deze apps ook hoe lang je per dag zit of hoeveel calorieën je verbruikt. De apps download je op je smartphone. Vaak kun je de apps ook koppelen aan je smartwatch of sporthorloge.

Adidas Runner

Wil je gaan hardlopen? Stel jezelf een doel en vindt een schema in de app. Of je nou gaat voor de 5 kilometer, de 10 of een hele marathon. Voor elk doel is er een trainingsplan. Deze app is overigens meer dan een hardloopapp. Je krijgt inzicht in de duur, afstand en verbrande calorieën van meer dan 120 verschillende activiteiten Je kunt ook meedoen aan uitdagingen en virtuele wedstrijden.

Seven - 7 minutes workout

Deze app biedt trainingen van 7 minuten per dag. Welk doel je ook hebt: wil je fit worden, afvallen of sterker worden? Kies een doel- en fitnessniveau. Je kunt ook workouts creëren die zijn afgestemd op jouw behoeften en voorkeuren.

Strava

Wil je hardlopen of fietsen? Met Strava houd jij je activiteiten bij. Je krijgt statistieken, bijvoorbeeld over de afgelegde afstand, tempo, snelheid, hoogteverschil en verbrande calorieën. Samen met een interactieve kaart van je activiteit. Ook kun je meedoen aan maandelijkse challenges.

Ommetje lopen

Elke dag een ommetje maken is goed voor lichaam en geest. Na het wandelen krijg je meer productiviteit en energie. Ook helpt het je onthaasten en het verbetert je creativiteit. De Ommetje-app helpt je daarbij. Deze app is ontwikkeld door hoogleraar Erik Scherder. Hij vertelt je na iedere wandeling een interessant hersenfeitje.

Route.nl

De route.nl app biedt je keuze uit duizenden fiets- en wandelroutes door prachtige natuurgebieden, steden en dorpen in Nederland, België en net over de grens in Duitsland.