De digitale zorg van Kenny

Kenny is 61 jaar oud (of ‘lentes jong’, zoals hij zelf zegt). Hij woont met zijn partner in Tuindorp. Kenny kreeg vijf jaar geleden de diagnose reuma en kampt sinds een jaar of twee met longproblemen. “Maar ik ga toch iedere dag naar buiten met de honden. Die vrolijke beestjes houden mij op de been.”

Jarenlang werkte Kenny als buschauffeur. Vroeger lange afstanden naar vakantiebestemmingen, de laatste paar jaar voor de stadsbus in de regio Utrecht. “Helaas kreeg ik op den duur zoveel klachten, dat ik niet langer kon blijven rijden. Het was niet meer verantwoord.” De geboren en getogen Tuindorper haalt inmiddels plezier uit zijn vrijwilligerswerk bij het reumafonds en wandelt daarnaast – zo lang dat nog gaat – dagelijks met zijn twee honden. “Jay en Boxer, we zijn zo dol op die beestje. Ze houden mij op de been.”

Nadat hij stopte als buschauffeur besloot Kenny een computercursus te doen. “Voor die tijd had ik daar weinig kaas van gegeten. We hebben wel een computer thuis, maar ik deed daar eigenlijk niets mee.” Inmiddels is Kenny blij dat hij destijds wat basiskennis op heeft gedaan. “Nu ik niet meer zoveel kan en mijn wereld in die zin kleiner wordt, ben ik blij dat ik dankzij de computer ineens weer mogelijkheden heb.”

Sinds een tijd gebruikt Kenny ook een tablet. “Ik kan daardoor weer boeken lezen, want van die zware boeken gingen niet meer. Dit is ideaal.” Daarnaast heeft Kenny de ReumaCoach app op de iPad gezet. “Ik dacht in eerste instantie dat ik zo’n app nooit zou gebruiken. Eigenlijk zit ik er iedere dag wel een keer op.” In de ReumaCoach app kunnen reumapatiënten een dagboek en agenda bijhouden, medicatieherinneringen krijgen en oefeningen doen. “Er zitten fijne oefeningen in voor mijn ellebogen, polsen en schouders. Ik vind het eigenlijk wel handig om dat gewoon zelf achter de iPad te kunnen doen”, zegt Kenny.

Met de Reumacoach app kunnen reumapatiënten een dagboek en agenda bijhouden, medicatieherinneringen krijgen en oefeningen doen

 

Kenny vindt het jammer dat er nog geen dossier is waar zowel zijn huisarts, longarts als reumatoloog toegang tot heeft. “Soms ben ik in een week wel drie keer mijn verhaal aan het vertellen. Het zou toch handig zijn als zij allemaal in hetzelfde dossier konden kijken en zo precies op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt bij mij.”

Voordat Kenny op consult gaat, bereidt hij thuis zijn vragen voor. “Ik heb vaak genoeg gehad dat ik achteraf dacht ‘shit, ik ben dat of dat vergeten te vragen’. Op die manier vergeet ik tenminste niets. Daarnaast kom ik online vaak dingen tegen over bepaalde behandelingen of medicatie. Dat schrijf ik dan ook op, zodat ik het eens met arts kan bespreken. Misschien is het iets voor mij.” Voorheen maakte Kenny zijn vragenlijsten op papier, maar de laatste keer gebruikte hij daar een digitale tool voor. “Ik zag een reclame voor de Slimme Vragenlijst van het Zilveren Kruis. Daarmee kun je online een vragenlijst samenstellen. Ik vond het wel jammer dat ik zelf geen vragen toe kon voegen, die heb ik er evengoed met pen bijgezet, maar de standaard vragen brachten me soms ook weer op ideeën. Ik kan me voorstellen dat andere patiënten best baat kunnen hebben bij die Slimme Vragenlijst.”

Met de Slimme Vragenlijst kunt u zich voorbereiden op een gesprek met uw dokter

 

Vanwege zijn reuma en longproblemen gebruikt Kenny dagelijks veel medicatie. “Eén keer per week leg ik mijn medicijnen voor de hele week klaar, dan weet ik precies wat ik iedere dag moet hebben. Ik gebruik daar zo’n ouderwetse pillendoos voor. Maar ik maak wel gebruik van de moderne herhaalservice van onze apotheek”, grapt de 61-jarige. “Als je een medicijn langer dan drie maanden gebruikt, dan kun je deelnemen aan de automatische herhaalservice. Ik krijg vanzelf een mailtje als er weer medicijnen voor me klaarliggen. Dat is erg makkelijk, het scheelt een boel handelingen. De apotheek is gelukkig om de hoek, daar wandel ik nog naar toe.”

Aandoening: Reuma
28 november 2016
De digitale zorg van Kenny

Er zijn nog geen reacties

Reageren