‘Digitale zorg geeft gemak’

“Ik zou willen dat een afspraak maken in het ziekenhuis net zo makkelijk gaat als bij de huisarts”, vertelt Evert Wetering (62). Sinds twee jaar gebruikt hij het patiëntenportaal Mijngezondheid.net en de aanvullende app MedGemak voor de zorg bij de huisarts. Sindsdien gaat het contact met de huisarts en assistente een stuk sneller. Daarom luidt zijn advies: “Heb geen angst voor digitale zorg, het geeft veel gemak.”

Evert Wetering woont in Twente en werkt als rechercheur bij FIOD (Fiscale Inlichtingen en OpsporingsDienst van de Belastingsdienst). “Ooit begon ik als douaneambtenaar bij de Belastingdienst in Amsterdam. Daarna ben ik van standplaats gewisseld en kwam ik in de omzet- en inkomstenbelasting terecht. Nu werk ik alweer een tijd als rechercheur bij de FIOD”, vertelt Evert.

Gebruik de tijd

Een aantal jaren geleden kreeg hij een hartzakontsteking (pericaditis). Anderhalf jaar geleden kwam daar diabetes bij. Evert: “Naarmate je ouder wordt, krijg je meer klachten. De tijd die je hebt gehad, neemt niemand je meer af. Daarom werken mijn vrouw en ik ieder drie dagen per week. We hebben een camper gekocht. Als het mogelijk is gaan we om de week een weekend op pad. Ook hebben we ervoor gekozen om volgend jaar met pensioen te gaan en nog meer te kunnen genieten van de vrije tijd.

Lang wachten op antwoord

“De assistente van de huisarts vroeg in de periode van de diabetes of ik wilde werken met het patiëntenportaal Mijngezondheid.net en de aanvullende app MedGemak”, vertelt Evert. Via dit systeem geeft de huisarts of de apotheek inzicht in de medische gegevens en medicijnen van de gebruiker. Ook kan de gebruiker labuitslagen inzien, medisch paspoort printen, (herhaal)medicijnen bestellen, vragen stellen of een afspraak maken.

Evert: “Mijn huisartsenpraktijk was begonnen met het systeem en wilde er ervaring mee opdoen. In het begin vroeg ik weleens iets via de app en moest ik lang wachten op een antwoord. Als ik het vervolgens mondeling aan de assistente vroeg, zei ze ‘oh, ik moet mij er echt toe zetten’. Inmiddels zit het helemaal in hun systeem. Ik krijg snel reactie op mijn vraag en een afspraak is makkelijk gepland.”

Snel en simpel medicijnen bestellen 

Ook is Evert enthousiast over de functies ‘medicijnen bestellen’ en ‘medisch paspoort printen’. “In mijn medicatieoverzicht staat tot welke datum ik voorraad in huis heb. Als ik op de knop ‘bestellen’ druk, komt het bericht bij de huisarts. De huisarts stuurt het recept door naar de apotheek. Binnen mum van tijd heb ik de medicijnen in huis en wordt de voorraad in de app bijgewerkt. Pas had ik een medisch paspoort nodig, omdat ik naar Roemenië ging. Ik doe vrijwilligerswerk voor de stichting Oost Europa. Ik stuurde een bericht dat ik het paspoort nodig had en binnen vijf minuten had ik hem binnen. Dat vind ik zo fijn. Ik hoef er niet speciaal voor naar de apotheek.”

Ook snel een afspraak in het ziekenhuis maken

“Ik zou willen dat een afspraak maken in het ziekenhuis net zo makkelijk gaat als bij de huisarts. Nu moet ik eerst bellen. Vaak kom ik er niet tussen. Als ik een e-mail stuur, krijg ik pas drie dagen later bericht. Het patiëntenportaal van de huisarts is zo ingericht dat ik snel antwoord heb. Ook zou ik graag röntgenfoto’s willen zien in mijn medisch dossier. Een jaar geleden kreeg ik een knieprothese. Veel mensen hebben daar ideeën bij, maar de prothese nog nooit gezien. Ik laat graag die foto zien om anderen er bewust van te maken. Momenteel kan dat nog niet”, aldus Evert.

“Ik weet dat veel mensen angst hebben voor digitale zorg. Ik heb dat niet.” Toen telebankieren ontstond, is Evert het direct gaan gebruiken. “Als je je aan de regels en voorwaarden houdt, kan er bijna niets mis gaan. Natuurlijk moet je uitkijken met onbekende sites. Maar hanteer de normen en waarden ook op het web. Dat geldt ook voor gezondheidsgegevens.”

Meer weten?

- 5 x wat je allemaal kunt doen met het patiëntenportaal van jouw ziekenhuis
- App geeft Esther inzicht in triggers voor migraine-aanvallen

 

Er zijn nog geen reacties

Reageren