Geen lange wachttijden of keuzemenu’s

Baukje van der Woude (54 jaar) heeft de chronische darmziekte colitis ulcerosa en de spierziekte polyneuropathie. Zij moet hiervoor regelmatig naar het ziekenhuis en vindt het ideaal dat ze die afspraken online kan maken. “Ik vind het een super uitvinding!”

Niet afhankelijk van tijd

"De afgelopen elf jaar ben ik veertien keer geopereerd aan mijn darmen. Ik heb zelfs in coma gelegen. Dus je kunt je wel voorstellen dat ik al heel wat keer heb moeten bellen voor een afspraak met een arts. Sinds 2014 kan ik bij mijn huisarts online afspraken maken en sinds begin 2015 ook bij het ziekenhuis. Ik hoef niet meer te bellen en lang in de wacht te staan en ben niet meer afhankelijk van bepaalde tijden. Maar kan gewoon op elk moment van de dag online een afspraak aanvragen."

"Ik vind het een super uitvinding!"

Baukje van der Woude

"Wat ik ook fijn vind, is dat ik niet bij elke persoon die ik aan de lijn krijg weer moet uitleggen wat ik heb. Ik kan het online kort omschrijven in het invulveld. Vervolgens komt het bij de juiste persoon terecht en kunnen zij mijn medische gegevens erbij zoeken. Ik krijg ook altijd binnen een paar uur een reactie, van het ziekenhuis soms zelfs meteen."

Een super uitvinding

"Door mijn spierziekte slaap ik slecht. Na een paar uur word ik wakker van het vreselijke, prikkelende gevoel in mijn benen en moet ik de koude douche er op zetten. Dat helpt voor even en dan begint het weer van voren af aan. Een echt normaal slaapritme heb ik dus niet. Daarom is het voor mij een super uitvinding dat ik niet ’s ochtends vroeg moet bellen voor een afspraak met een arts. Ik zie dus alleen maar voordelen."

Online diensten bij andere zorginstellingen

"Ik heb een tijdje te maken gehad met de thuiszorg. Ik kon hen alleen telefonisch bereiken en werd tig keer doorverbonden voordat ik de juiste persoon aan de lijn had. Of stond tien minuten in de wacht met al die keuzemenu’s. Voor mijn bejaarde moeder is zo’n keuzemenu ook verschrikkelijk, zij hangt dan gelijk op. Wat mij betreft bieden alle zorginstellingen online diensten aan. Super handig ook dat ik nu bij mijn apotheek online recepten kan aanvragen."

Tijd voor sociale activiteiten

"Door mijn ziektes ben ik volledig afgekeurd, maar ik blijf natuurlijk niet thuis op de bank zitten. Ik heb dit nu eenmaal en moet het met dit lijf doen en geniet van alle leuke dingen in het leven. Drie middagen in de week zet ik me in als vrijwilligster voor de Zonnebloem en ga ik met bejaarden op stap. En twee dagen per week werk ik met dementerende bejaarden. Daar haal ik heel veel voldoening uit. Heerlijk om te kleuren met deze mensen of hen voor te lezen."

"Ook komt mijn zoon van twintig elke dag langs of belt hij me even. En op vrijdags eten we samen pizza. Eigenlijk staat hij altijd voor mij klaar. Als ik weer eens naar het ziekenhuis moet, pakt hij mijn tas in. En met elke afspraak gaat hij mee. Bijna elk jaar gaan we samen op vakantie. Mijn medisch paspoort mee, waarin mijn medicijnen in vijf talen staan vermeld. Mijn zoon en ik hebben zo’n sterke band samen. Hij is echt een wereldkind!"

Digitale dienst: Online afspraak maken
12 mei 2016
Geen lange wachttijden of keuzemenu’s

Er zijn nog geen reacties

Reageren