Nederlandse ziekenhuis websites krijgen een 6,5

Digitaal contact met de patiënt en een goede, online bereikbaarheid worden voor ziekenhuizen steeds belangrijker. Patiënten verdiepen zich daarnaast steeds meer online in informatie over hun ziekte, behandeling en het ziekenhuis. Tijd om eens te kijken hoe de websites van Nederlandse ziekenhuizen scoren.

Het adviesbureau E-sites onderzocht 81 websites van algemene en academische ziekenhuizen. Deze websites werden beoordeeld op verschillende onderdelen, waaronder gebruiksvriendelijkheid, privacy en vindbaarheid. Binnen die onderdelen keken de onderzoekers specifiek naar onderdelen als een voorleesfunctie, de aanpasbaarheid van lettergrootte, de aanwezigheid van een zoekfunctie, meertaligheid, aanwezigheid van een cookiemelding en gebruiksvriendelijkheid op de mobiele telefoon.

Waar is de zoekfunctie?
De kwaliteit van websites van de Nederlandse ziekenhuizen scoort voldoende, namelijk een 6.5, maar het kan nog beter. Zo hebben bijvoorbeeld maar 15 van de 81 sites een goed werkende voorleesfunctie, waardoor deze sites voor mensen die niet (goed) kunnen lezen ontoegankelijk zijn. Ook ontbreekt op enkele websites een zoekfunctie. Terwijl in het ziekenhuis zelf overal bewijzering hangt, moeten bezoekers op die sites maar gokken welke kant ze op moeten voor de juiste informatie. Soms is de ook de leesbaarheid op een mobiele telefoon niet goed, bijvoorbeeld omdat de letters of knoppen niet goed aanpassen aan een ander scherm, terwijl veel mensen juist op hun smartphone sites bezoeken. Ook blijken er nog vijf sites te zijn die geen beveiligde verbinding hebben – u weet wel, met zo’n groen slotje bovenin de balk. Als dat slotje ontbreekt, is een veilige data-overdracht niet verzekerd.

Een site is niet ‘iets voor erbij’
Volgens de onderzoekers kunnen ziekenhuizen nog veel verbeteren aan hun websites. Het belangrijkste daarbij is om de site niet te zien als ‘iets voor erbij’, een online folder met wat informatie, maar als een belangrijk eerst contactmoment met de patiënt.

Het onderzoek van E-sites keek vooral naar websites over het algemeen, niet specifiek naar bepaalde functies of tools op die sites. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van een patiëntportaal. Daar deed Nictiz een paar maanden geleden wel een onderzoek naar: dit ICT-instituut bracht in kaart welke Nederlandse ziekenhuizen al een patiëntenportaal hebben (dat blijken er 1 op de 3 te zijn) én welke functies die portalen allemaal bieden. Hoe u als patiënt zo’n portaal, bijvoorbeeld die van het LUMC, het St. Jansdal of het Erasmus MC, ervaart kunt u op Digitale Zorggids achterlaten. Daar kunt u andere helpen of zelf op zoek naar informatie over de digitale diensten van uw ziekenhuis. 

30 november 2017
Nederlandse ziekenhuis websites krijgen een 6,5

Er zijn nog geen reacties

Reageren