Op zoek naar de ideale reuma app

ReumaZorg Nederland hield onlangs een themabijeenkomst voor 25 genodigden. Het middagprogramma ging in op het thema zorg-apps. DigitaleZorgGids gaf een workshop over het aanbod van reuma-apps. Wat zijn de ervaringen van reumapatiƫnten? Daarnaast werd bekeken hoe de ideale reuma app eruit zou zien.

Eén van de deelnemers aan de bijeenkomst is de 67-jarige Frans van Eekelen. Frans is inmiddels met pensioen, maar heeft 45 jaar in het onderwijs gewerkt. Eerst voor de klas, later in managementfuncties bij scholen. In 2000 werd Frans voor het eerst geconfronteerd met reuma toen hij met ernstige klachten in het ziekenhuis werd opgenomen. “Mijn wereld werd toen even heel klein”, aldus Frans. Hij slikt dagelijks medicatie voor zijn reuma en kan daardoor nog steeds wandelen, fietsen en (recreatief) volleyballen. 

Technologie geen issue 

Patricia Pennings organiseerde de bijeenkomst. Patricia is coördinator patiënt participatie bij ReumaZorg Nederland. Dat houdt in dat zij patiënten met een reumatische aandoening betrekt bij onderzoek naar en voorlichting over hun ziekte. “Veel mensen in ons netwerk zijn tussen de 50 en de 70 jaar oud. Zij zijn, omdat zij al zo veel jaar bekend zijn met hun aandoening, niet altijd met de nieuwste apps of sites bezig. Maar ze weten vaak wel precies hoe de technologie werkt: het was geen enkel probleem om een paar apps ter voorbereiding van de bijeenkomst op hun mobiele telefoon of tablet te zetten.” 

Ook Frans weet door zijn werk, en uit belangstelling, wel een en ander van automatisering af. “In mijn onderwijs tijd heb ik de hele ontstaansgeschiedenis van email, mobiele telefoon, desktops, laptops, het maken van websites, tablets, smartphones en apps van nabij meegemaakt. Privé doe ik nu ook in principe alle communicatie en documentatie digitaal.” 

Twee verschillende doelgroepen 

Tijdens de bijeenkomst werden onder andere de apps Reumacoach, Reumameter, Reuma2go en Reuma app besproken. Het daadwerkelijke gebruik van deze apps valt bij deze doelgroep echter tegen. “Apps die in het ziekenhuis zijn ontwikkeld en daar ook worden gepromoot, die kennen sommige patiënten nog wel. Maar de grotere, commerciële apps zijn vaak nog niet bekend bij deze doelgroep”, vertelt Patricia. 

De Reuma app, Reuma coach, Reumameter en Reuma2go werden besproken bij de bijeenkomst

Waarom worden er weinig apps gebruikt? Dat heeft volgens de deelnemers te maken met de doelgroep. “Je ziet bij reumapatiënten die al lang geleden gediagnosticeerd zijn weinig behoefte aan een app. Ze weten door ervaring wel hoe ze hun ziekte moeten inschatten en hebben vaak al korte lijntjes (telefoon of mail) met hun reumatoloog of verpleegkundige”, vat Frans de gesprekken met de deelnemers samen. Patricia vult aan: “Er is best behoefte aan informatie, maar met name over nieuwe ontwikkelingen zoals medicatie of behandelingen. Apps met algemene informatie over reuma zijn voor deze doelgroep minder interessant.” 

“Mensen die juist net de diagnose reuma hebben gekregen, die hebben volgens de deelnemers juist wel behoefte aan een app met betrouwbare en meer algemene informatie over hun aandoening. Maar ook de functie om pijn of klachten te kunnen monitoren of een dagboekje bij te houden worden door deze doelgroep meer gewaardeerd”, vertelt Patrica. 

De ideale app 

Uit de brainstormsessie over de ideale app kwam verder uit de groep naar voren dat gebruiksvriendelijkheid heel belangrijk is. Zo moeten gebruikers van een van de besproken reuma-apps bij het monitoren van klachten elke dag voor twintig lichaamsdelen aangeven of ze wel of geen klachten hebben. Bij een andere app kunnen gebruikers direct op het lichaamsdeel in kwestie klikken, maar moet de invoer nog steeds dagelijks gebeuren. De deelnemers geven daarentegen aan dat ze het liefst alleen willen invoeren als ze pijn hebben. 

De Reuma2go app is ontwikkeld door UMC Utrecht

Daarnaast komt contact met de reumatoloog of verpleegkundige als top functionaliteit uit de brainstormsessie. Volgens veel deelnemers is het nu lastig om even wat korte vragen te stellen, met name omdat ze reumatoloog vaak niet beschikbaar is of telefonisch niet goed bereikbaar. Snel en makkelijk contact via een app is dus gewenst. 

Uit de brainstorm sessie werd makkelijker contact met de reumatoloog of verpleegkundige als een van de belangrijkste functies genoemd van de ideale reuma app

Een-op-een begeleiding 

Tenslotte vinden deelnemers de waarborging van hun privacy en veiligheid bij een gezondheidsapp belangrijk. “Wie is de eigenaar van de data of gegevens? Dat is heel belangrijk. Volgens mij is de gebruiker, in dit geval dus de reumapatiënt, de eigenaar. Hij of zij bepaalt wie zijn of haar gegevens wel of niet mag inzien.” 

“Ik heb tijdens de workshop ook aangegeven dat je er nooit zomaar vanuit kunt gaan dat een gebruiker het wel zal begrijpen en ermee kan werken. Je zult in een-op-een begeleiding moeten oefenen met een patiënt. ‘Even over de schutting gooien’ is er niet bij als je succes wilt hebben”, licht Frans toe. 

Meer informatie over reuma verkijgbaar via de website van ReumaZorg Nederland

Aandoening: Reuma
30 mei 2017
Op zoek naar de ideale reuma app

Er zijn nog geen reacties

Reageren