Waarom kunt u nog geen digitaal herhaalrecept aanvragen?

Een digitaal herhaalrecept aanvragen bij je apotheek. Het klinkt zo eenvoudig, via internet en met één druk op de knop, maar het blijkt niet altijd even eenvoudig of zelfs mogelijk om digitaal een herhaalrecept voor uw medicatie aan te vragen bij de huisarts of (ziekenhuis)apotheek. Waar ligt dat aan?

Aan de drukke Bos en Lommerweg in Amsterdam-West vind je de Mediq Apotheek Ansingh. Leon Doorduijn is apotheker bij de Mediq apotheken Wester, Ansingh en de Krommerdt in Amsterdam-West.

Bij de Mediq apotheken Wester, Ansingh en de Krommerdt werken ze met een online portaal waarop patiënten herhaalrecepten kunnen aanvragen. Dat portaal heet Herhaalgemak. “Als patiënten via dat portaal hun medicatie aanvragen dan krijgen zowel wij als de huisarts – als de praktijk tenminste aangesloten is – daar een melding van. De huisarts krijgt een seintje of zij het digitale herhaalrecept naar ons op willen sturen.” Vervolgens kan de patiënt de medicatie op komen halen in de apotheek.

Voor de meeste patiënten in die apotheken is een online herhaalrecept nog geen gewoonte. Hoe komt dat? Veel huisartsen en apotheken werken met systemen die niet met elkaar ‘praten’ of op elkaar aangesloten zijn, vertelt Doorduijn. “De ene huisarts vindt het prima als patiënten zelf digitaal een herhaal recept aanvragen, de ander wil dat patiënten altijd eerst zelf contact zoeken met de praktijk of assistente. En dan heb ik het nog niet eens over de techniek die achter zo’n digitale dienst schuil gaat. Zorgverleners werken over het algemeen allemaal met verschillende ICT-systemen en die ICT-systemen kunnen vaak maar moeilijk met elkaar overweg.”

Ook bij hem in de apotheek kan het aanvragen van een herhaalrecept op meerdere manieren gebeuren. “Een patiënt kan bij bijvoorbeeld bij de apotheker vragen om een nieuw doosje pillen. Ik bel de huisarts en vraag of hij een digitaal herhaalrecept op kan sturen, zodat wij de medicatie kunnen bestellen en de bestelling klaar kunnen leggen voor de patiënt.” Bij voorkeur wordt het recept per fax aangevraagd, vertelt Doorduijn. “Wij sturen de huisarts een fax met daar groot bovenaan: ‘Recept aanvragen’. Ondertussen bestellen wij de medicijnen voor de patiënt en de volgende dag kijken we bij het afleveren of het originele recept via de huisarts binnen is.” Dat recept heeft hij als apotheker namelijk officieel nodig om medicijnen te kunnen verstrekken.

Dan is er ook nog een serie geneesmiddelen die je niet via internet voor mag schrijven. Opiumwet geneesmiddelen en benzodiazepines (kalmerende en angstverminderende middelen) kunnen niet via het portaal opnieuw besteld worden, vertelt hij. “Herhaalrecepten voor zulke medicijnen worden direct aangevraagd bij de (huis)arts, hiervoor doen wij geen aanvragen.”

Van zijn vaste patiënten in de apotheek hoort Doorduijn positieve geluiden over het portaal. “Het is een stukje extra service: niet iedereen heeft altijd de tijd of mogelijkheid om op de ‘oude’ manier een recept aan te vragen.” Toch merkt de apotheker dat niet alle zorgverleners er behoefte aan hebben om op die manier te werken. “Als jouw vaste huisarts deze dienst niet aan wil bieden, dan kun je weinig beginnen als patiënt. Hooguit overwegen of je een of je een andere arts wilt kiezen.”

Heeft u ervaring met het aanvragen van een digitaal herhaalrecept? Deel dit op Digitale Zorggids.

8 september 2016
Waarom kunt u nog geen digitaal herhaalrecept aanvragen?

Er zijn nog geen reacties

Reageren